رقیب‌های شما از موبایل استفاده می‌کنن – نباید از اونا عقب بمونید

توسط: ANDREW GAZDECKI

از اونجایی‌که تعداد زیادی از افراد برای انجام کارهای شخصی یا تجاریشون به موبایل‌های هوشمند وابسته هستن، نیاز به اپلیکیشن‌های موبایلی روزبه‌روز در حال افزایشه. سال 2015 به «سال شبکه‌ی موبایلی» نام‌گذاری شد؛ بنابراین کسب‌و‌کارهای کوچیکی که از وجود موبایل استفاده نمی‌کنن، از بقیه خیلی عقب افتادن.

معمولاً فقط یه دلیل برای مقاومت این کسب‌وکارها وجود داره: پول.

هزینه ساخت ‌اپلیکیشن موبایل

در ماه ژانویه سال 2015 میلادی، Clutch تحقیقی رو انجام داد که در این تحقیق، تعدادی از برنامه‌نویسان پیشتاز ‌اپلیکیشن‌های موبایل بررسی شدن تا میانگینِ هزینه‌ی کلیِ ساخت یه اپلیکیشن تحت اندروید/iOS با در نظر گرفتن عوامل یا متغیرهایی که بیشترین تأثیر رو در هزینه دارن به دست بیاد. نتایج تحقیق نشون داد که میانگین هزینه‌ی ساخت چنین ‌اپلیکیشن‌هایی از ۳۷۹۱۳ دلار شروع می‌شه و تا ۱۷۱۴۵۰ دلار هم بالا می‌ره. حتی پایین‌ترین سطح این قیمت‌ها هم برای کسب‌وکارهای کوچیک خیلی سنگینه؛ به‌خصوص با توجه به اینکه سرمایه‌گذاریِ انجام‌شده بازگشت سریعی هم نداره.

خوشبختانه، میانگینِ قیمت به‌شدت پایین اومده. با اینکه ممکنه آمار بالا کمی قدیمی باشه اما هنوز هم می‌تونه به ما کمک کنه تا ویژگی‌هایی از ‌اپلیکیشن‌ها که بیشترین هزینه رو دارن شناسایی کنیم؛ مانند زیرساخت، امکانات و طراحی. مواردی که هزینه‌های کمتری دارن شامل برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و تست ‌اپلیکیشنه که مربوط به انتشار اپلیکیشن به صورت عمومیه.

چرا امکان توسعه‌ی موبایل و ‌اپلیکیشن‌های مربوطه امروزه بیشتر از همیشه است؟

بعضی وقت‌ها فناوری این‌قدر سریع تغییر می‌کنه که به‌محض اینکه آماری مثل بالا منتشر می‌شه، فناوری‌های جدیدتری روی کار میاد و توسعه رو آسون‌تر و سریع‌تر می‌کنه و در نتیجه هزینه‌ها رو هم پایین‌تر میاره. از اونجایی‌که تو دنیای کسب‌وکارهای امروزی، توسعه‌ی برنامه‌های موبایل خیلی طرفدار و اهمیت پیداکرده، تعداد برنامه‌نویس‌های موجود در بازار هم بیشتر شده. تأمین‌کننده‌های بیشتر یعنی قیمت رقابتی‌تر؛ گزینه‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارن و بعضی از اونا در مقایسه با قیمت‌های یه سال پیش خیلی ارزون‌تر هستن.

مورد دیگه‌ای که تازه خودش رو مطرح کرده، نرم‌افزارهای توسعه‌ی اپلیکیشن هستن. بعضی از این نرم‌افزارها یا سرویس‌های توسعه‌دهندگی (development) برای کسب‌وکارهای کوچیک طراحی شدن تا اونا بتونن ‌اپلیکیشن‌های مورد نیازشون رو خودشون با پایین‌ترین قیمت ممکن بسازن. تا اونجایی‌که اگر یک صاحب کسب‌وکار علاقه‌مند به گذاشتن وقت و انرژی در این زمینه باشه، این ابزارهای کاربردی که کار با اونا خیلی آسونه می تونن به شدت هزینه‌ها رو پایین بیارن.

تکامل در زمینه‌ی موبایل تقریباً شبیه تغییراتیه که قبلاً در مورد توسعه‌ی وب دیدیم. زمانی‌که اینترنت تازه خودش رو مطرح کرده بود، داشتنِ یک وب‌سایت به یک نیاز مبرم برای کسب‌وکارها تبدیل شد اما هزینه‌ی ساختش بالا بود و تعداد محدودی طراح و توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت وجود داشتن. امروزه سرویس‌های ارزان قیمتی وجود داره که هر کسی می‌تونه با استفاده از اونا وب‌سایت کاربردی خودش رو به آسانی ایجاد کنه.

آینده کسب و کارهای کوچیک و توسعه ‌اپلیکیشن‌های موبایلی

با توجه به اینکه ‌اپلیکیشن‌های موبایلی در حال تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذاری خیلی منطقی برای کسب و کارهای کوچیک هستن، آینده‌ای روشن رو می‌تونیم برای این عرصه متصور بشیم. بعضی از آمارهای جدید نشون میده که یک چهارم کسب و کارهای کوچیک دارای ‌اپلیکیشن‌ موبایل هستن و ۲۷٪ دیگه از اونا برنامه‌ریزی کردن که تا یک سال آینده وارد این عرصه بشن. با توجه به اینکه قیمت‌ها در حال پایین اومدنه و از طرف دیگه میزان دسترسی در حال بالا رفتن هست، احتمالا این آمار و ارقام خیلی سریع رشد می‌کنن.

برای تغییر دیدگاه از عدم اطمینان به ایمان، به آموزش نیاز داریم. بی‌میلیِ کسب‌و‌کارهای کوچیک درباره‌ی استفاده از موبایل ممکنه برای قیمت بالای اونا باشه. بعضی‌های دیگه نمی‌دونن که ‌اپلیکیشن‌ موبایل تا چه اندازه می‌تونه کسب‌و‌کار اونا رو تحت تاثیر قرار بده و تا چه میزان به حرفه و صنعت اونا مربوط می‌شه.

از ‌اپلیکیشن‌های موبایل چه استفاده‌هایی می‌شه کرد؟

در قلب تمامی اپلیکیشن‌های کسب‌و‌کار، یکی از این عوامل کلیدی رو می تونیم ببینیم:

  • میزان دسترسی و دیده شدن – همون‌طور که حجم جستجوهای اینترنتی با موبایل روزبه‌روز درحال افزایشه، استفاده از ‌اپلیکیشن‌های موبایل برای افزایش میزان دسترسی و دیده شدن اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه. اگر مشتری‌های شما نتونن در محیط موبایل شما رو پیدا کنن و باهاتون ارتباط برقرار کنن، ممکنه سراغ رقیب شما برن؛ رقیبی که از امکانات موبایل به خوبی بهره می‌بره. از طرف دیگه، جذب مشتری‌های جدید بدون استفاده از ‌اپلیکیشن‌های موبایل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شه؛ اگه از این نوع ‌اپلیکیشن‌ها استفاده نکنید، کسب و کار شما کمتر دیده می‌شه و یه ابزار مهم برای به‌روز موندن رو از دست می‌دید.
  • فرآیندهای داخلی و بهره‌وری – با اینکه گاهی اوقات ‌اپلیکیشن‌ها رو به عنوان پلتفرم‌های جدید برای ارتباط با مشتری در نظر می‌گیریم، اونا همچنین می‌تونن فرآیندهای داخلی و بهره‌وری کسب و کارمون رو تقویت کنن. خیلی از شرکت‌ها برای آسون‌تر کردن فرآیندهای روزانه از ‌اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنن که روی کامپیوترهای شخصی نصب می‌شه. نسخه تحت موبایل این ‌اپلیکیشن‌ می‌تونه خیلی کاربردی‌تر و راحت‌تر باشه. همونطور که از اسمش معلومه موبایل یعنی چیزی که قابل حمل باشه؛ یعنی شما می‌تونی تمام کارها رو به جای اینکه بشینی پشت میز کامپیوتر، هر زمان و هرجایی اراده کردی، انجام بدی.
  • تجربه مشتری – بدون موبایل، ارتباط مشتری با برند یا شرکت شما به محض اینکه پاش رو از ساختمون شما بیرون بذاره قطع می‌شه. با ارائه ‌اپلیکیشن‌ موبایل این رابطه قطع نمی‌شه؛ دسترسی به برند شما بیشتر می‌شه، برند شما شخصی‌تر می‌شه و می‌تونه موجب ارتباطات بیشتری بشه. بهبود تجربه مشتری در نهایت میزان وفاداری به برند رو افزایش و ریزش مشتری رو کاهش می‌ده.

همه این عوامل رابطه‌ی مستقیمی با سود داره. هر چقدر بیشتر دیده بشید، مشتری‌های مشتقاق و جدید بیشتری به سمت شما میان. ‌اپلیکیشن‌های موبایل داخل شرکتی، بهره‌وری رو افزایش می‌ده و با استفاده از اون شاید بیشتر از همیشه می‌تونیم ارزش زمان رو درک کنیم. در نهایت، ‌اپلیکیشن‌ موبایل یکی از عوامل اصلی بهبود تجربه مشتری محسوب می‌شه. الان دیگه بحث فقط بر سر ارائه‌ی بهترین محصول یا بهترین کیفیت نیست، بلکه شما باید بهترین تجربه رو هم به مشتری ارائه بدین و موبایل یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای این کار محسوب می‌شه.

نتیجه‌گیری

دنیای موبایل به سرعت موشک جلو میره. موبایل طی سال‌های کوتاهی از یه آیتم لوکس برای کسب‌و‌کارها به یه مسئله‌ی مهم و حیاتی برای کسب‌و‌کارهای نوین تبدیل شد. کسب‌و‌کارهای کوچیک قبلاً توان مالی سرمایه‌گذاری در این دنیای در حال رشد رو نداشتن. اما با رشد موبایل‌ها، تعداد توسعه‌دهندگان (developers) و سرویس‌های اپلیکیشن هم افزایش پیدا کرده و هزینه‌ها‌ پایین‌تر اومده.

با اینکه تا حالا فقط یک‌چهارم از کسب‌و‌کارهای کوچیک وارد دنیای اپلیکیشن موبایل شدند، اما انتظار می‌ره که به زودی تعداد بیشتری به این جمع ملحق بشن. اون دسته از مدیرهایی که هنوز اعتقادی به این ‌اپلیکیشن‌ها ندارن ممکنه با کاهش قیمت‌ها و افزایش دسترسی تحت تاثیر قرار بگیرن. و برای بقیه هم، ارائه‌ی کمی آموزش درباره میزان تاثیر موبایل بر موفقیت‌شون می‌تونه اونا رو در این زمینه مشتاق کنه.

نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx