۴ نکته‌ که صاحبان تجارت‌های آنلاین می‌تونن از پوکمون گو یاد بگیرن

همه دارن راجع به «پوکمون گو» حرف می‌زنن؛ یه بازی که دنیای واقعی و مجازی رو با هم ترکیب می‌کنه. توی این دنیای جدیدِ واقعیت افزوده (augmented reality) می‌تونی هیولاهای بامزه‌ای رو با راه رفتن از روی نقشه، که می‌تونن حتی تو حیاط خلوت خونه‌تون باشن، اسیر کنی.

مرتبط: ۳ روش برای بهبود بازاریابی با پوکمون گو

پوکمون گو که در ۱۶ تیر (۶ جولای) ارائه شد، در حال حاضر به فرهنگ، رسانه و گفتگوهای مردم همه دنیا راه پیداکرده.

اگر می‌خوای کسب‌وکار آنلاینت رو گسترش بدی، از این بازی که ارزش سهام Nintendo رو تا ۷.۵ میلیارد دلار افزایش داده، نکات گرانبهای زیادی رو می‌تونی یاد بگیری.

در ادامه ۴ نکته که کسب‌وکارهای آنلاین می تونن از این بازی یاد بگیرن رو بررسی می‌کنیم:

۱. یک استراتژی همه‌جانبه انتخاب کن.

یکی از جذابیت‌های «پوکمون گو» اینه که تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد و جدیدی رو برای کاربران به وجود میاره: اونچه در بازی اتفاق می‌افته با اتفاقاتی که در واقعیت وجود داره، ارتباط داره. همین‌طور که در دنیای واقعی راه میری و حرکت می‌کنی، می‌تونی توی بازی، هیولاهات رو پیدا کنی و به مراحل بالاتر بری.

بسیاری از تجارت‌های شناخته‌شده مثل «وال-مارت» روی استراتژی همه‌جانبه تمرکز می‌کنن. اونا با این وجود که در دنیای واقعی حضور پررنگی دارن، تلاش می‌کنن تا دنیای آنلاین رو هم تسخیر کنن.

صاحبان تجارت‌های آنلاین باید دقیقاً عکس این موضوع رفتار کنن؛ در حالی‌که در فضای آنلاین حضور پررنگ و با ثباتی دارن، در دنیای آفلاین هم حضور پیدا کنن. حتی اگر یک محل فیزیکی در دسترس مشتری هم نداشته باشن، این حضور آفلاین باعث بدست آوردن فرصت‌های جدیدی می‌شه.

به راه‌هایی برای ادغام تجربه‌های آنلاین و آفلاینتون فکر کنید؛ مثلاً اگه یه کسب‌و‌کار آنلاین دارید، می‌تونید به مراکز تجاری فیزیکی برید و از فرصت‌های تبلیغاتی موجود در اون‌ها استفاده کنید.

به دنبال راه‌هایی برای هیجان‌انگیز کردن بازاریابی‌تون باشید؛ حالا می‌تونه بردن آیپد به جلسه‌ی بعدی با مشتری باشه یا استفاده از QR کدها در تبلیغات کاغذی. میان دنیای واقعی و مجازی یک تجربه منحصر‌به‌فرد ایجاد کنید.

۲. بازی و تعامل رو با تجارت ترکیب کن

بازی‌ها سرگرم کننده هستند. هرچند طیف بازی‌ها می‌تونه از هیجان انگیز تا ترسناک گسترده باشه؛ به محض اینکه برای اولین بار وارد محیط یک بازی بشی، دوست داری دوباره و دوباره به اون بازی سر بزنی، به خصوص اونایی که مورد علاقه‌ات هستن.

سازنده‌های بازی می‌دونن که بازی‌های نقش‌محور (role-playing) چقدر معتاد کننده‌اند. چون اونا یه جور حس پیشرفت رو از طریق سطح‌بندی بازی در فرد ایجاد می‌کنن. (شخصیت بازی قوی‌تر می‌شه و توانایی‌های جدیدی پیدا می‌کنه.)
«پوکمون گو» هم از این قاعده مستثنا نیست، البته اون پا رو فراتر گذاشته و معنی تازه‌ای به کلمه «جمع‌آوری» (collecting) داده. به علاوه، بخش بازی گروهی و بازی کردن با دوستان، یکی دیگه از ویژگی‌های مهم این بازیه. «گو» نه‌تنها می‌تونه به عنوان یک سرگرمی، لذت بخش باشه، بلکه برای گیمرهای حرفه‌ای هم که فقط با کامل کردن تمام مراحل راضی می‌شن جذابه.

بنابراین چه بازی و تعامل (interactivity) رو با تجارت‌تون ترکیب کنید و چه به عنوان یک مدل کامل تجارت ازشون استفاده کنید، بازی‌ها موقعیت‌های زیادی رو براتون به وجود میارن تا کاربران بیشتری رو درگیر کنید و مجبورشون کنید که دوباره برگردن. مثل ارتش آمریکا که بیش از یک دهه است که از بازی‌های آموزنده برای سربازگیری استفاده می‌کنه.
گیمی‌فیکیشن (Gamification)، ابزاری قوی برای بهبود تجارت شماست.

مرتبط: چطور کار‌آفرینان از طریق پوکمون گو پول درمیارن؟

۳. از شخصیت‌ها و تصاویر نمادین و سنتی در تبلیغاتت استفاده کن

بدون شک یکی از دلایلی که «پوکمون گو» به چنین موفقیتی رسیده اینه که برندش سرسخت و پابرجا بوده. این برند در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و از اون زمان تا حالا تعدادی بازی‌های دستی (handheld) و کنسول منتشر کرده. علاوه بر این، برند «پوکمون» یک مجموعه‌ی مانگا/کامیک و انیمه/کارتون تولید کرده که تقریباً ۲۰ بار روی پرده رفته. بازی‌ و کارتون‌هایی که طرفدارهای خاص و وفادار (Cult) دارن به نظر میاد می‌تونن به نمایش‌های نمادین و پرسودی تبدیل بشن.

به نظرتون منطقیه که یه تصویرگر استخدام کنید تا شخصیت‌هایی رو برای معرفی کسب‌و‌کارتون طراحی کنه؟ می‌تونید از اونا در برند سازی و بازاریابی استفاده کنید؟ می‌تونید مجوز استفاده از شخصیت‌های معروف برای تبلیغ محصولات فعلی‌ رو بگیرید؟ این‌ها سؤالاتی هستن که باید از خودتون بپرسید، چون مردم نسبت به برندهایی که می‌شناسن، متعصب و احساساتی هستن.

به راه‌هایی برای ادغام این شهرت با کسب‌و‌کار خودتون فکر کنید.

۴. از همکاری و رقابت استقبال کن

یکی از جذابیت‌های «پوکمون گو» اینه که می‌تونی به همراه دوستات ازش لذت ببری. بعد از یک مرحله مشخص، می‌تونی در یکی از سه تیم عضو بشی و هیولاهایی رو که گرفتی، به باشگاه بفرستی تا تیم‌های دیگه رو شکست بدی. همچنین می‌تونی با تیم‌های دیگه برای این باشگاه‌ها که در جایی در نزدیکی شما قرار دارن، رقابت کنی.

در حقیقت همکاری و رقابته در اینجا دو روی سکه هستن. این همون چیزیه که بازی رو جذاب و سرگرم‌کننده می‌کنه.

صاحبان کسب‌وکار‌ها باید دقت کنن که همکاری و رقابت، بزرگ‌ترین فرصت‌ها رو ایجاد می‌کنه. همکاری می‌تونه بازارهای جدید و تجربه‌های با ارزش و آموزنده‌ای بوجود بیاره. رقابت، شما رو آماده و پویا نگه می‌داره، چون همیشه به دنبال نوآوری برای جلو زدن از رقیب‌هاتون هستید.

اما در رابطه با ترکیب این دو هم نکته‌ای وجود داره. همکاری با رقیب‌تون می‌تونه یه کار پرسود و سالم باشه. به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و برنامه‌های وابسته فکر کنید. ارزش یک وب‌سایت وابسته، با افزایش ارتباط‌هاش بالاتر می‌ره.

رقیب‌هاتون واقعاً می‌تونن به ارزشمند‌ترین همکاران تجاری‌تون تبدیل بشن.

سخنان پایانی

درس‌های زیادی برای یادگیری از انتشار بازی «پوکمون گو» وجود داره. اون لزوماً اولین بازی در نوع خودش نبود، اما شاید بشه گفت بهترین برندسازی رو داشت. Nintendo از نوستالژی گرفته تا شواهد اجتماعی، بهترین‌ محرک‌ها رو جمع کرده تا پوکمون به چنین موفقیتی برسه.

و محبوبیت زیاد این بازی، اهمیت ارتباط میون دنیای آنلاین و آفلاین رو تقویت می‌کنه. به عنوان صاحب یه کسب‌و‌کار آنلاین، به طور طبیعی، تمرکزتون روی کارهای آنلاینه. اما ایجاد ارتباط با دنیای آفلاین، فرصت‌های جدیدی رو براتون به‌وجود میاره و باعث می‌شه مردم راحت‌تر به شما اعتماد کنن و تجارت شما رو به دیگران معرفی کنند.

مرتبط: ۸ دلیل عجیب برای اینکه چرا پوکمون گو مثل بازی‌های قبلی نیست

کار شما ساده است: یه تجربه منحصر‌به‌فرد و ارزشمند درست کن و ببین مردم چطور جذب می‌شن!


نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx