۴ روش تعامل کارآفرین‌ها با فریلنسرها

توسط: DAVID ADAMS

امروزه شرایط طوری شده که شما می‌تونید تنها با فشار دادن یه دکمه، هر چیزی رو که نیاز داشته باشید بخرید و به دست‌تون برسه و معمولاً این اتفاق یه ساعت هم طول نمی‌کشه؛ خدمات و محصولات آنی (on-demand: اون دسته از محصولات یا خدماتی‌ هستند که به محض درخواست، به مشتری ارائه می‌شه) در حال تبدیل‌شدن به یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های تجاری امروزی هستند؛ از سفارش تاکسی گرفته تا تعمیرات یا حتی خواروبار.

مرتبط: پنج نکته برای استخدام فریلنسرهایی که کسب‌وکار شما رو جلو ببرن! 

پژوهش‌های اخیر نشون می‌ده که ۵/۸۶ میلیون آمریکایی (۴۲ درصد از جمعیت بالغ این کشور) حداقل یه بار از خدمات آنی استفاده کرده‌اند و تقریباً ۴۵ میلیون نفر از اون‌ها (چیزی حدود ۲۲ درصد از جمعیت بالغ) اعلام کردند که در این شاخه اقتصادیِ رو‌به‌رشد فعالیت داشته‌اند.

اما از اونجایی‌که استارت-آپ‌های زیادی برای ارائه‌ی خدمات آنی به فریلنسرها و پیمانکارها وابسته هستند، تعداد قابل‌توجهی از پیمانکارهای مستقل اعلام کرده‌اند که نیاز دارن بدون اینکه از آزادی عمل و انعطاف‌پذیری‌شون کم بشه مزایای شغلی بیشتری رو دریافت کنند؛ مزایایی مثل امنیت مالی و آموزش شغلی.

پس شاید پیش‌بینی زیر دور از انتظار نباشه: همین‌طور که صنعت آنی به جلو پیش می‌ره، تنها اون دسته از کارآفرین‌هایی به موفقیت می‌رسند که بتونند نیازهای پیمانکارها رو با توانایی‌های شرکت برای پاسخگویی به اون‌ها متوازن کنند.

نکته‌ای در مورد مذاکره فعالانه

در بازاری که هرروز رقابتی‌تر از دیروز می‌شه، برقرار کردن یه رابطه قوی و پایدار با پیمانکارهای مستقل و حفظ تعامل مفید اون‌ها با شرکت، مسئله‌ی بسیار مهمی برای موفقیت کسب‌وکار شماست. اگه نسبت به نیازهای پیمانکارها ذهنی باز داشته باشید، وفاداری اون‌ها به شرکت‌تون رو افزایش می‌دید و احتمال اینکه در درازمدت با شما همکاری داشته باشند بیشتر می‌شه.

مذاکره با پیمانکارهای مستقل می‌تونه قابلیت‌های جذب نیروی شرکت شما رو هم افزایش بده. پرداخت حقوق مناسب به پیمانکارها با توجه به زمانی که می‌ذارن و مهارتی که دارن، شرکت شما رو به یه مقصد ایده‌آل برای فریلنسرها تبدیل می‌کنه و درواقع توانایی شما رو برای جذب افراد مستعد بالا می‌بره.

Stocksy (یه فروشگاه آنلاین عکس‌های آرشیوی) یه نمونه‌ی خوب از شرکت‌هایی‌ست که با ارائه مشوق‌های اضافی به پیمانکارهای مستقل خودش به موفقیت رسیده. در این وب‌سایت، به هر عکاس فریلنسر مقداری از سهام شرکت داده شده و درنتیجه سود هر کدوم از این هنرمندها خیلی بالا رفته؛ بنابراین به عکاس‌های Stocksy این انگیزه داده شده تا با ارائه‌ی مداوم عکس‌های منحصربه‌فرد و باکیفیت، برای موفقیت شرکت تلاش کنند.

مرتبط: پول خوبه اما برای انگیزه دادن به کارکنان کافی نیست

آماده کردن شرکت برای تعامل مفید با فریلنسرهای امروزی

حفظ توانایی رقابت در اقتصاد آنی (on-demand) و مراجعه به پیمانکارهای امروزی به این معنیه که شما باید درک درست و شفافی از توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت داشته باشید. در این بخش، به چهار روشی اشاره می‌شه که شرکت شما می‌تونه با فریلنسرها تعامل مفید داشته باشه و درعین‌حال انعطاف‌پذیریِ موردعلاقه‌ی اون‌ها قربانی نشه:

۱. از قواعد بازارتون پیروی کنید.

احتمال به وجود اومدن مشکلات سیاسی و دولتی در طول توسعه‌ی یه استارت-آپ کم نیست. مثلاً قانون‌هایی که تمایز کارمند رو در مقابل پیمانکار مشخص می‌کنند متفاوت هستند و اگه اشتباهی از طرف شما در تقسیم‌بندی صورت بگیره، می‌تونه انعطاف‌پذیری پیمانکارها رو در آینده با خطر روبه‌رو کنه.

قبل از اینکه کسب‌و‌کار آنی (on-demand) خودتون رو وارد بازارهای جدید کنید، تحقیقاتی درباره‌ی قواعد و قوانین کار و دارایی و خط‌مشی‌های اون حوزه انجام بدید. آماده و مطلع بودن شما باعث می‌شه با دردسرهای کمتری مواجه بشید و همین‌طور انعطاف‌پذیر موندنِ پیمانکارهای شما رو تضمین می‌کنه.

۲. برای خط‌مشی‌های شرکت چارچوبی ایجاد کنید

در هر کسب‌وکاری، ارتباطات خیلی اهمیت داره اما در اقتصادِ آنی (on-demand) اهمیتش دوچندان می‌شه. امروزه، موفق‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی آنی متوجه شدن که انتقال شفاف خط‌مشی‌ها، نرخ‌ها و انتظارات، می‌تونه کلید خرسند نگه‌داشتن پیمانکارها، راضی کردن مشتری‌ها و رونق کسب‌وکار باشه.

یک سری دستورالعمل‌های شفاف رو به فریلنسرهای خودتون ارائه بدید تا متوجه بشن که چه انتظاراتی از اون‌ها دارید. ارائه یه کتاب راهنمای خط‌مشی‌ها، سردرگمی پیمانکارها رو کمتر می‌کنه و اون‌ها رو تشویق می‌کنه تا همکاری‌شون رو با شرکت شما ادامه بدن؛ حالا، چه این خط‌مشی‌ها حداکثر ساعات کاری پیمانکارها رو مشخص کنه و چه فرآیند آموزشی اولیه رو.

۳. حمایت‌های اساسی (basic) از نیروی کار رو فراموش نکنید.

حقوق و مزایایی که کارفرما باید به کارمندان تمام‌وقتش بده، در قوانین جاریِ کار مشخص شده اما برخلاف رشد زیادی که حوزه‌ی فریلنسرها داشته، برای پوشش اون‌ها قوانین کمی وجود داره یا حتی می‌شه گفت بعضی وقت‌ها هیچ قانونی وجود نداره. درنتیجه بسیاری از شرکت‌های آنی اخیراً با واکنش شدیدی از طرف کارمندهای خودشون مواجه شدن؛ این نیروها از کارفرماها تقاضا دارند تا اون‌ها رو بیشتر درک کنند و تحت پوشش و حمایت بیشتری قرار بدن.

ارائه‌ی مزایای اساسی به پیمانکارها، مثل حقوق مناسب، آموزش شغلی، پاداش و مرخصی، به اون‌ها انگیزه می‌ده تا با جون و دل برای شرکت شما کار کنند. این عامل همچنین یه مزیت رقابتی رو نسبت به سایر شرکت‌های آنی که در حوزه‌ی شما فعالیت می‌کنند به شما ارائه می‌ده. امتیازهایی رو که شرکت شما می‌تونه به فریلنسرها ارائه بده مشخص کنید؛ سرمایه‌گذاری روی فریلنسرها می‌تونه موجب رونق کسب‌وکار شما در سال‌های آینده بشه.

۴. برای عملکرد اون‌ها شاخص‌های کلیدی تعیین کنید.

با اینکه داشتن پیمانکارهای راضی و منعطف اهمیت داره، شما باید اطمینان حاصل کنید که اون‌ها عملکرد خوبی برای شرکت شما دارند؛ اما از اونجایی‌که معمولاً کار کردن اون‌ها رو تو اداره نمی‌بینید، باید روش‌های مخصوص خودتون رو برای نظارت بر عملکردشون ایجاد کنید.

با پیمانکارهای خودتون کار کنید تا بتونید عملکرد اون‌ها رو به‌طور مداوم پیگیری و تحلیل کنید و درنتیجه همه بتونن نقاط ضعف و قوت‌ خودشون رو متوجه بشن. روی ویژگی‌های ایده‌آل مانند ابتکار عمل، اعتمادبه‌نفس و علاقه به رشد، تأکید کنید و به کسایی که دارای این ویژگی‌ها هستن پاداش بدید. ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI: Key Performance Indicators)، فریلنسرها رو تشویق می‌کنه تا نتایجی رو که ازشون انتظار می‌ره بدست بیارن و به موفقیت برسن و به شما کمک می‌کنه تا فریلنسرهایی رو که به استانداردهای شرکت شما نمی‌رسن شناسایی و حذف کنید.

مرتبط: نحوه تحقیق درباره یک فرصت کسب‌وکار

در حال حاضر به نظر می‌رسه چیزهایی که می‌تونید به صورت آنی (on-demand) بدست بیارید بی‌نهایت باشه؛ اما این حوزه فقط در صورتی رشد می‌کنه که به نیازهای استخدامی پیمانکارهای مستقل توجه بشه. دلیل اهمیت مذاکره فعال با پیمانکارها همینه؛ راضی نگه‌داشتن اون‌ها و به موفقیت رسیدن شرکت شما.

نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx