۵ نفری که در استارت-آپ‌‌تون بهشون نیاز دارید

توسط: BRIAN HAMILTON

اوایل کارم به عنوان کارفرما، خودم رو در یک فرآیند جستجوی نیچه‌گونه برای «اَبَر کارمند» یافتم؛ انسان بی‌نقصی که می‌تونست خیلی کارا رو به درستی انجام بده و خیلی کم اشتباه کنه. اون موقع به ذهنم خطور نکرد که این واقع‌گرایانه نیست که تصور کنی مردم بی نقص و اشتباه هستند. خیلی از کارآفرین‌ها انتظاراتی غیرواقعی دارند. اون‌ها کمال‌گرا (purist) نیستند، اما از خودشون و بقیه انتظارات خیلی زیادی دارند.

هرچند این انتظاراتِ زیاد، می‌تونن خدمت خوبی به کارآفرین‌ها بکنند، مخصوصاً وقتی که شرکت‌شون تازه متولد شده. در واقع، ۵ استخدام اول در یک استارت-آپ بر آینده‌ی اون تجارت تاثیر بسزایی می‌ذاره. این خیلی مهمه که این استخدام‌های اولیه به درستی انجام بشه. به نظر من، یک استخدام بد در ابتدای راه می‌تونه تجارت شما رو از ریل خارج کنه.

طبق تجربه‌ی من، ساختن یک استارت-آپ موفق خیلی شبیه پختن یک خورشته. شما به ترکیبات زیادی احتیاج دارید؛ افرادی با تجربه‌ها و توانایی‌ها (و راستش، ضعف‌ها)ی مختلف نیاز دارید که هم‌دیگه رو به خوبی تکمیل کنند. در ادامه ۵ نوع از افرادی که به باور من برای ساخت یک استارت-آپ موفق (به خصوص در فضای فناوری) نیازند رو معرفی می‌کنم:

 

۱. یک نفر که خلاقه (creative).

اول از همه شما به یک نفر با عنصر خلاقیت نیاز دارید. این فرد قراره که نقش محرک اصلی در بسته شدن نطفه‌ی محصول رو بازی کنه. اون‌ها این ایده یا تز رو دارن که می‌تونن یه مشکلی رو از طریق نرم‌افزار یا یه روش دیگه حل کنند. خلاصه اینکه اونا یه محصولی رو می‌بینن که می‌تونه ساخته بشه.

 

۲. کسی که جزئیات-‌گراست (detail-oriented).

فرد خلاق به یک نفری نیاز داره که خیلی جزئیات‌گرا باشه تا بتونه برای ساخت محصول/خدمات/پیشنهاد یه نقشه‌ی مستحکم طراحی کنه. در یک شرکت فناوری، این فرد خصوصیات و کالبد (shell) محصول رو قراره بسازه. اساساً این فرد دوم در انجام تحقیقات و بدست آوردن اطلاعات لازم جهت تبدیل ایده به عمل کمک می‌کنه.

 

۳. کسی که فرآیند-گراست (process-oriented).

حالا با داشتن مجموعه‌ای از خصوصیات و جزئیات، شما یه کسی که بیشتر فرآیند-گراست نیاز دارید. این همون شخصیه که قراره یه سیستم برپا کنه تا عملاً ایده‌ی پشت محصول یا خدمات رو عملی کنند. این فرد کارش اینه که برای تک تک اعضای تیم نقش‌ (role) تعریف کنه.

 

۴. یک سازنده (builder).

فرد سازنده شخصیه که در حلقه‌ی تیم با توانایی‌های فنیش محصول رو قراره بسازه. در دنیای فناوری، این شخص یه توسعه‌دهنده (developer) یا یه مهندس خواهد بود. بعد از بدست آوردن این کارمند با توانایی‌های فنی، شما حالا یک ایده، تحقیقات و اطلاعاتی برای پشتیبانی از اون ایده، کالبد محصول، یه سیستم برای ساخت محصول و توانایی‌های فنی برای انجام این کار رو دارید. در این نقطه خورشت شما آماده است، درسته؟ نه هنوز.

 

۵. یک آدم بی‌صبر که فوق‌العاده ضرب‌الاجل-گراست (deadline-oriented).

شما هنوز سیر (یا در این مورد، فلفل قرمز) رو برای خورشت‌تون کم دارید. شما به یک شخص دیگه نیاز دارید؛ کسی که فوق‌العاده ضرب‌الاجل-گراست، سرعتش بالاست، و راستش، یکم بی‌صبره (impatient). این فرد بقیه رو وادار می‌کنه تا کاراشون رو انجام بدن و پاسخگو باشن. این فردِ آخر احتمالاً محبوب‌ترین فرد تیم نخواهد بود، اما یک عضو ضروری برای رسیدن به هدفه.

 

به نحوه‌ی کار کردن اون‌ها با هم فکر کنید.

حالا همه چیز می‌تونه خیلی پیچیده بشه؛ بعضی وقت‌ها خیلی سریع این مشکل پیش میاد. شما لزوماً نمی‌خواید که اون فرد پنجم مستقیماً با فرد فنی‌تون در ارتباط باشه. شاید نیاز باشه که از فرد فرآیند-گرا به عنوان حائل (buffer) استفاده کنید. از طرف دیگه، شاید اون فرد فنی نیاز به یه محرک داشته باشه تا تنبلی نکنه (a kick in the butt).

این کار بیشتر هنره تا صنعت. نیاز به میزان زیادی قضاوت و داوری از جانب کارآفرین هست تا افراد رو درست توی تیم بچینه. هدف اینه که شما قصد دارید تا توانایی‌ها و شخصیت‌ها را متعادل کنید، و این بیش از اندازه مهمه، مخصوصاً در اوایل کار.

بیاید فرض کنیم که تمام موارد بالا رو انجام و یه تیم خیلی قوی رو تشکیل دادید. حتی در این حالت، افراد مختلف یه سری نقایص و مشکلاتی رو دارند. این واضحه، اما من بعد از کار کردن با صدها کارآفرین دیدم که خیلی از اون‌ها، از این مسئله آگاه نیستند؛ این افراد اشتباهات‌شون کوچیک نیست، اشتباهات اون‌ها قابل توجه و عمیقه.

انتظاراتِ زیاد، در فرآیند استخدام حیاتی‌اند، اما انتظار بی‌نقص بودن منجبر به وقت تلف کردن و راکد شدن تجارت‌تون می‌شه.


نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx