چطور یک ایده‌‌ رو اعتبارسنجی کنید

Mahesh Murthy از شرکت Seed Fund در یک سمینار گفت «ما به استارت-آپ‌هایی بیشتر علاقمندیم که به دنبال اینن تا یک ماهی بزرگ تو یک حوض کوچیک باشند نه اون‌هایی که دوست دارند یک ماهی کوچیک تو یک اقیانوس بزرگ باشند.»

منظور Mahesh اینه که ترجیح می‌ده با ایده‌هایی کار کنه که طالب یک نیش مارکت کوچیک‌تر هستند تا اون‌هایی که دنبال بازار انبوه میلیون‌ها نفری ‌می‌رن.

من کارآفرین‌هایی رو می‌بینم که رویای‌های بزرگی مثل آمازون یا گوگل [یا دیجی‌کالا] بعدی شدن رو دنبال می‌کنند این درحالیه که خیلی‌ از اونها از درک این موضوع عاجزند که ایده‌های بزرگ از ایده‌های کوچیک شروع شدند.

آمازون به عنوان یک فروشگاه آنلاین کتاب شروع به کار کرد [دیجی‌کالا از سایتی که فقط مرجعی برای مقایسه و گرفتن قیمت دوربین، پرینتر، لپ‌تاپ و موبایل بود شروع کرد] و امروز اون‌ها تقریباً در همه‌ی زمینه‌ها یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین هستند.

 

چطور تشخیص بدید که ایده‌‌‌‌تون کار می‌کنه؟

«اثباتِ مفهوم» ( عبارتیه که توسط سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (VCs) مکرراً استفاده می‌شه. از کجا می‌دونید که ایده‌تون کار می‌کنه؟ خب، تاز زمانی که محصول شما وارد بازار نشده باشه شما این رو نخواهید فهمید.

بعضی از افراد یک سری تحقیقات بازار انجام می‌دن و کلی سوال می‌پرسن تا متوجه بشن که محصول مورد نظر می‌تونه تو بازار دوام بیاره یا نه. بزرگ‌ترین مشکل این کار اینه که از مردم می‌خواید چیزی رو که وجود نداره تصور کنند.

شرکت‌هایی مثل airbnb اگر به نتایج تحقیقات بازار تکیه می‌کردند، هیچ وقت به وجود نمی‌اومدند.

به جاش، من از یه بررسی دو مرحله‌ای استفاده می‌کنم:
۱. این محصول دنبال چیه؟ چه کاربردی برای کاربرش داره؟
۲. مشخص کنید که آیا محصولات مشابه در بازار موجوده؟ چند بار شده که بشنوید کارآفرین‌ها بگن که محصولشون توی بازار هیچ رقیبی نداره؟ با وجود اینکه خیلی از مردم فکر می‌کنن که ایده‌اشون یکتاست، حداقل سه نفر دیگه هستند که قبلاً در مورد اون فکر کرده‌اند.

اگر محصولات مشابه تو بازار موجوده و مردم در حال حاضر براش پول پرداخت می‌کنن «اثباتِ مفهوم» دقیقاً همین‌جاست و شما می‌تونید ازش استفاده کنید. فروش ساندویچی که مردم در حال حاضر دارن می‌خرن خیلی راحت‌تر از آگاه کردنشون از یه چیز جدیده.

 

آیا می‌شه از یه مدل موفق در یک صنعت، در صنعت دیگه‌ای استفاده کرد؟

بعضی وقت‌ها یه ایده بزرگ در یک صنعت (زمینه) می‌تونه به همون اندازه در صنعت دیگه‌ای موفق باشه. فروشگا‌ه‌های خدماتی زیادی وجود داره از جمله urbanclap و StarOfService و ServiceJoy که شبیه آمازون و eBay هستند اما در فضای خدماتی فعالیت می‌کنند.

چند مدل مشابه گوگل هم وجود داره که روی یک فضای نیش تمرکز کردند. در حالی‌که گوگل یک موتور جستجوی عمومیه، موتورهای جستجوی دیگه‌ای وجود دارن که روی شاخه‌های خاصی متمرکزند.

Indeed یک موتور جستجو برای مشاغله. اگر کسی دنبال کار (شغل) می‌گرده لازم نیست به تمام پرتال‌های استخدامی سر بزنه. می‌تونه در Indeed دنبال کارهایی که در سراسر اینترنت وجود داره بگرده. [نمونه ایرانی این پروژه توسط jobinja.ir به اجرا در اومده.]

AdsWish یک موتور جستجو برای تبلیغات دسته بندی شده است.

Shopzilla یک پلتفرم وسیعه برای جستجوی هر چیزی که مربوط به خرید باشه. یه منبع خیلی خوب برای خرید مقایسه‌ایه.

Mulpix محلی برای جستجوی عکس‌هاییه که تو اینستاگرام پست می‌شن.

کسب و کارهایی وجود داره که یه ایده‌ی موجود رو گرفتن، یکم دستکاریش کردن و بعد اونو تبدیل به ایده‌ی نو کردن.

 

وارد شدن به بازار

آسون‌ترین و سریع‌ترین راه برای اعتبارسنجی ایده‌تون اینه که هر چه سریع‌تر محصول را با حداقل‌های ضروری برای دوامش، وارد بازار کنید. من آدم‌های زیادی رو می‌شناسم که چندین سال روی یک ایده صرف کردن و زمانی‌که محصول‌شون آماده شده، بازار به طور چشم‌گیری تغییر کرده بود.

امروزه در عصر اطلاعات، سرعت یک مسئله حیاتیه؛ چون همه چیز با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال تغییره.

 

نتیجه‌گیری

سریع‌ترین راه برای اعتبارسنجی یه ایده اینه که اون رو هر چه سریع‌تر با حداقل‌های مورد نیاز وارد بازار کنید. به مشتری‌ها و کاربران یه چیزی ارائه کنید؛ بازخورد و دیدگاهشون می‌تونه برای بهینه کردن محصول مورد استفاده قرار بگیره.


نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx