۱۴ کاری که افراد فوق‌العاده موفق هر روز انجام می‌دن

داشتن دسترسی نزدیک به افراد فوق‌العاده موفق می‌تونه منجر به بدست‌ آوردن یه سری اطلاعاتی باورنکردنی‌ بشه راجع به اینکه اون‌ها واقعاً چجور آدمی هستند، چه چیزی باعث حرکت‌ رو به جلوی مداوم اون‌ها می‌شه، و از همه مهم‌تر، چه چیزی باعث می‌شه انقدر موفق و مفید باشند.

«هر وقت شما با یه آدم موفق روبرو می‌شید، تنها افتخارات عمومی و آشکارش رو می‌بینید، هیچ وقت فداکاری‌ها و سختی‌های شخصی و محرمانه‌ای که برای رسیدن به اون افتخارات تحمل کرده رو نمی‌بینید.» – Vaibhav Shah

Kevin Kruse همچین دسترسی‌ای رو داره. اون اخیراً با ۲۰۰ نفر از افراد فوق‌العاده موفق مصاحبه کرده که در میون اون‌ها ۷ میلیاردر، ۱۳ قهرمان المپیک، و یک گروه از کارآفرینان موفق حضور داشتند. یکی از آشکارترین منابعِ اطلاعات Kruse از جواب این افراد موفق به یک سوال ساده‌‌ی بی‌انتها بدست اومد:

«راز شماره یک شما برای سودمندی چیه؟»

هنگام تحلیل پاسخ‌ اون‌ها، Kruse جواب‌ها رو کدگذاری کرد تا پیشنهادهای شگفت‌انگیزی رو ارائه کنه. چیزی که در ادامه میاد موارد مورد علاقه‌ی من از یافته‌های Kevin هست:

۱. تمرکز و توجه اون‌ها روی دقیقه‌ است، نه ساعت.

اکثر مردم در برنامه‌ریزی‌هاشون از بازه‌های یک ساعته یا نیم ساعته استفاده می‌کنند؛ افراد فوق‌العاده موفق می‌دونن که هر روز ۱۴۴۰ دقیقه است و هیچ چیزی از زمان با ارزش‌تر نیست. پول رو می‌شه از دست داد و دوباره بدست آورد، اما زمان از دست رفته هیچ وقت برنمی‌گرده. Shannon Miller، قهرمان افسانه‌ای ژیمناستیک در المپیک، به Kevin گفت که «تا امروز، برنامه‌ریزی من تقریباً دقیقه به دقیقه‌ است.» شما باید روی دقیقه‌هاتون تسلط داشته باشید تا بتونی زندگیتون رو در دست بگیرید.

۲. اون‌ها فقط روی یک چیز تمرکز می‌کنند.

افراد فوق‌العاده سودمند می‌دونن که «مهم‌ترین کار»شون چیه و هر روز صبح یک تا دو ساعت بی‌وقفه روی اون کار می‌کنن. چه کاری بیشتر تاثیر رو روی رسیدن شما به هدف‌تون می‌ذاره؟ چه دست‌آوردی باعث ترفیع شما تو محل کارتون می شه؟ اون چیزیه که باید هر روز صبح‌تون رو بهش اختصاص بدید.

۳. اون‌ها از to-do لیست استفاده نمی‌کنند.

to-do لیست‌تون رو بندازید دور؛ به جاش همه چیز رو تو تقویم‌تون زمان‌بندی کنید. مشخص شده که از مواردی که توی to-do لیست قرار می‌گیرن تنها ۴۱ درصدشون انجام می‌شن. همه‌ی اون موارد انجام نشده، به دلیل اثر Zeigarnik منجر به استرس و بی‌خوابی می‌شه. خلاصه اینکه کارهای تکمیل نشده (uncompleted tasks) تا زمانی‌که تموم‌شون نکنید، ذهن شما رو درگیر می‌کنه. افراد فوق‌العاده سودمند همه چیز رو توی تقویم‌شون قرار می‌ده و به وسیله‌ی اون تقویم کار و زندگی می‌کنند.

مرتبط: ۱۱ راه برای مقابه با به تعویق انداختن

۴. اون‌ها با سفر در زمان با به تعویق انداختن مقابله می‌کنند.

وضع و حال شما در آینده قابل اعتماد نیست. به این خاطر که ما با گذشت زمان تغییر می‌کنیم. امروز کلی سبزیجات می‌خریم و فکر می‌کنیم که کل هفته سالادهای سالم و مغزی می‌خوریم؛ بعد یه مشت سبزی و میوه‌ی گندیده رو بعداً می‌ندازیم دور. افراد موفق کشف می‌کنن که الان چی کار می‌تونن انجام بدن تا مطمئن بشن در آینده با توجه به وضع و حال‌شون کار درست رو انجام خواهند داد. پیش‌بینی کنید که چطور در آینده قراره کارشکنی و خرابکاری کنید، و امروز براش یه راه حل پیدا کنید تا اون نفس خرابکارتون رو در آینده شکست بدید.

۵. اون‌ها برای شام همیشه خونه هستند.

Kevin این رو اول از همه از Andy Grove فقید، مدیر سابق اینتل، شنید که گفت «همیشه کار بیشتر برای انجام وجود داره، کار بیشتری که باید انجام بشه، بیشتر از اون چیزی که می‌شه انجام داد.» افراد موفق می‌دونن که چه چیزهایی تو زندگی براشون ارزش داره. بله، کار، اما چیزای دیگه هم ارزشمندند. جواب درستی برای این وجود نداره، اما برای خیلی‌ها، این چیزای دیگه شامل خانواده، ورزش و انرژی دادن به بقیه (giving back) می‌شه. اون‌ها آگاهانه ۱۴۴۰ دقیقه هر روز رو به چیزهایی که براشون ارزش داره اختصاص می‌دن (یعنی اون رو توی تقویم‌شون قرار می‌دن)، و بعد طبق اون برنامه‌ریزی عمل می‌کنن.

۶. اون‌ها از یک دفترچه یادداشت استفاده می‌کنند.

Richard Branson بارها گفته که بدون یک دفترچه یادداشت ساده که همیشه و همه‌جا همراهش هست، هیچ وقت نمی‌تونست شرکت Virgin رو بسازه. Aristotle Onassis، سلطان یونانی حمل و نقل، در یک مصاحبه گفت «همیشه یه دفترچه یادداشت همراه‌تون باشه. همه چیز رو یادداشت کنید… این یک درس میلیون دلاریه که در مدارس تجارت بهتون درس نمی‌دن!» افراد فوق‌العاده سودمند به محض اینکه چیزی به ذهن‌شون می‌رسه اون رو به صورت کامل یادداشت می‌کنند، تا ذهن‌شون رو آزاد و خالی کنند.

۷. اون‌ها هر روز دفعات کمی رو صرف بررسی ایمیل می‌کنند.

افراد فوق‌العاده سودمند ایمیل‌هاشون رو در طول روز «بررسی» نمی‌کنند. اون‌ها به هر ویبره و دینگی پاسخ نمی‌دن صرفاً برای اینکه ببینن چه کسی سرزده وارد اینباکس‌شون شده. در عوض، اون‌ها مثل همه‌ی کارهای دیگه، برای پردازش سریع و موثر ایمیل‌هاشون برنامه‌ریزی دقیقی دارند. برای بعضی‌ها این کار فقط یک بار در روز انجام می‌شه؛ برای بقیه فقط صبح، ظهر و شب.

۸. اون‌ها به هر ترتیبی که شده از جلسه دوری می‌کنند.

زمانی‌که Kevin از Mark Cuban بهترین توصیه‌‌ش رو برای سودمندی ارائه کنه، بلافاصله پاسخ داد «هیچ‌وقت در هیچ جلسه‌ای شرکت نکنید، مگر اینکه یه نفر در حال نوشتن چکه.» جلسات به وقت‌کشی معروفند. دیرتر از موعد شروع می‌شن، افراد اشتباهی در اون‌ها شرکت می‌کنن، از موضوع‌شون پرت می‌شن، و خیلی طولانی می‌شن. شما هر زمان که می‌تونید باید از جلسه خارج بشید و خودتون هم تعداد خیلی کمی جلسه برگزار کنید. اگر شما یک جلسه رو اداره می‌کنید، اون رو کوتاه و مرتبط به هدف جلسه، برگزار کنید.

۹. اون‌ها تقریباً به همه چیز «نه» می‌گن.

Warren Buffet میلیاردر یک بار گفت «تفاوت بین افراد موفق و افراد خیلی موفق اینه که افراد خیلی موفق تقریباً به همه چیز «نه» می‌گن.» و James Altucher شجاعانه به Kevin گفت «اگر یه چیزی «معلومه که آره!» نیست، پس اون «نه» هست.» یادتون باشه شما در روز فقط ۱۴۴۰ دقیقه دارید. اون‌ها رو به راحتی از دست ندید.

۱۰. اون‌ها از قانون ۸۰/۲۰ پیروی می‌کنند.

قانونی که با عنوان اصل پارتو شناخته می‌شه اینه که، در اکثر مواقع، ۸۰ درصد از نتایج از ۲۰ درصد فعالیت‌ها حاصل می‌شه. افراد فوق‌العاده سودمند می‌دونند که کدوم فعالیت‌ها بهترین نتایج رو بدست میارن. روی اون ۲۰ درصد تمرکز کنید و بقیه رو نادیده بگیرید.

۱۱. اون‌ها تقریباً همه چیز رو محول می‌کنند.

افراد فوق‌العاده سودمند نمی‌پرسند «چطور این کار رو انجام بدم؟» بلکه می‌پرسن «این کار چطور انجام می‌شه؟» اون‌ها «من» رو تا جایی که بتونن از تو سوال خارج می‌کنن. افراد فوق‌العاده سودمند مشکل کنترل (control issues) ندارن، و micro-manager نیستند. در خیلی از مواقع، به اندازه کافی خوب (good enough)، خب، به اندازه کافی خوبه.

۱۲. اون‌ها به هر چیز فقط یک‌بار دست می‌زنند.

چند بار شده یه پاکت معمولی (مثلا به قبض برق یا تلفن) رو باز کردید و بعد گذاشتید سر جاش، تا بعداً بهش رسیدگی کنید؟ چند بار شده یه ایمیل رو بخونید و بعد ببندید و بذارید تو اینباکس‌تون بمونه تا بعداً بهش رسیدگی کنید؟ افراد فوق‌العاده موفق سعی می‌کنن «فقط یک‌بار برن سراغش.» اگر کمتر از پنج یا ده دقیقه زمان می‌بره (هر چی که باشه) همون لحظه و همون جا بهش رسیدگی می‌کنن. این کار استرس رو کاهش می‌ده، به خاطر اینکه دیگه پس ذهن‌شون نیست، و خیلی کارآمدتره، از اونجا که دیگه مجبور نیستن در آینده اون رو باز-خوانی و ارزیابی-مجدد بکنند.

۱۳. اون‌ها یک روتین ثابت صبحگاهی رو انجام می‌دن.

بزرگ‌ترین تعجب Kevin هنگام مصاحبه با ۲۰۰ نفر از افراد فوق‌العاده موفق این بود که تعداد زیادی از اون‌ها ازش خواستند که در مراسم صبحگاهی‌شون بهشون بپیونده. در حالی‌که Kevin در مورد عادت‌های متنوع و زیادی شنید، اکثراً با آب، یک صبحانه‌ی سالم، و ورزش سبک بدن‌شون رو پرورش می‌دادند، و با مدیتیشن یا مناجات، مطالعات الهام بخش یا یادداشت‌های روزانه ذهن‌شون رو پرورش می‌دادند.

۱۴. انرژی یعنی همه چیز.

شما نمی‌تونی دقایق یک روز رو بیشتر کنید، اما شما می‌تونید انرژی‌تون رو افزایش بدید تا توجه، تمرکز و بهره‌وری‌تون افزایش پیدا کنه. افراد فوق‌العاده موفق برای رسیدن به بیشتر و بیشتر و بیشتر از غذا، خواب و وقت استراحت‌شون نمی‌زنن. در عوض، اون‌ها به غذا به عنوان سوخت، به خواب به عنوان بازیابی انرژی، و وقت استراحت رو به عنوان فرصتی برای شارژ شدن مجدد به منظور به انجام رسوندن هر چه بیشتر کارها نگاه می‌کنند.

نتیجه گیری

شما شاید کارآفرین، قهرمان المپیک یا میلیاردر نباشید (یا حتی نخواید که بشید)، اما رازهای اون‌ها ممکنه بهتون کمک کنه تا در زمان کمتر، کار بیشتری انجام بدید و کمک کنه تا دیگه احساس پرکاری بیش از حد (overworked) و غرق شدن زیر وظایف (overwhelmed) رو نداشته باشید.


نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx