۷ خطای اصلی سئو در وب‌سایت فروشگاه‌های آنلاین

توسط: Sean Work و Korah Morrison

تاجران دنیای آنلاین معمولاً این‌طور فکر می‌کنن که با لیست کردن صدها یا حتی هزاران محصول در وب‌سایت‌ فروشگاهی‌شون، موتورهای جست‌وجو ترافیک رو به سمت‌شون هدایت می‌کنن اما حقیقت چیز دیگه‌ایه.

یکی از حقیقت‌های تلخ اینه که بهینه‌سازی یه فروشگاه اینترنتی برای سئو (Search Engine Optimization) خیلی سخت‌تر از بهینه‌سازی بلاگ‌ها یا وب‌سایت‌های ۵ صفحه‌ای شرکت‌هاست. با توجه به این‌که همواره تعداد صفحات زیادی به این نوع وب‌سایت‌ها اضافه یا از اون‌ها حذف می‌شه، مشکلات متعددی بروز پیدا می‌کنه که اعمال سئو برای فروشگاه‌های اینترنتی رو خیلی دشوار می‌کنه.

امروز قصد داریم هفت خطای مربوط به سئو که در فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی متداول هست رو باهم مرور کنیم.

۱. عدم وجود توضیحات محصول

بر اساس تجربه‌ای که من دارم، این اشتباه معمولاً در فروشگاه‌های آنلاین هدیه (به‌طورکلی) و فروشگاه‌های آنلاین پوشاک دیده می‌شه. متأسفانه عدم وجود متن توصیفی درباره‌ی محصول، احتمال قرار گرفتن صفحه در 10 نتیجه‌ی اول موتور جست‌وجو رو عملاً به صفر می‌رسونه؛ حتی اگه رقابت در اون عبارات خیلی کم باشه. پس حتماً درباره‌ی محصول توضیحی رو اضافه کنید؛ شانس دیده شدن صفحه‌تون رو از بین نبرید.

عدم وجود توضیحات محصول
مثلاً این بوت‌ها رو در نظر بگیرید. چیز خاصی نیست، فقط بوت. مطمئناً یه عکس خوب می‌تونه خیلی بهتر از هزاران کلمه حرف داشته باشه اما موتورهای جست‌وجو نمی‌تونن عکس‌ها رو ببینن. مطمئن بشید که توضیحی درباره محصول رو به صفحه‌ی مربوطه اضافه می‌کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش میزان محتوای منحصربه‌فردِ موردنیاز، اینه که تعداد کلماتِ اولیه‌ی موجود در یک صفحه خالی از محصول را بشمارید. تمام کلمات استفاده‌شده در قسمت ناوبری (navigation)، سایدبار (sidebar)، فوتر (footer) و هر متنی که در صفحه‌ی خالی محصول وجود داره رو شمارش کنید. اطمینان حاصل کنید که متن منحصربه‌فرد شما بیشتر از تعداد کلمات «پیش‌فرض» باشه تا وزن محتوای منحصربه‌فرد شما سنگین‌تر بشه.

واضحه که هر چه محتوایی که برای محصول می‌نویسید منحصربه‌فردتر باشه، برای سئو بهتره؛ اما، نکات زیر رو به خاطر داشته باشید:

  • فقط محتوای توصیفیِ باکیفیتی رو بنویسید که به مشتری در تصمیم‌گیری برای خرید محصول کمک کنه.
  • محتوا رو از وب‌سایت‌های دیگه کپی‌برداری نکنید. موتور جست‌وجو شما رو به خاطر این کار جریمه می‌کنه.
  • حواس‌تون به تعداد کلمات موجود در توصیف محصول باشه. [تجربه نشون داده] محتوای بیش‌ازحد هم تأثیر منفی داره.

۲. استفاده از توضیحات محصول که توسط تولیدکننده ارائه‌شده

اگه دوست دارید که موتورهای جست‌وجو شما رو فیلتر کنن، توضیحات ارائه‌شده توسط تولیدکننده‌ی محصول رو در سایت‌تون قرار بدید. این کار، تحریم شدن (ban) سایت‌تون توسط موتورهای جست‌وجو رو تضمین می‌کنه.

موضوع اینه که این توصیف‌ها در فروشگاه‌های آنلاین متعددی به کار برده شده و خیلی از اون‌ها، متن تولیدکننده رو بدون هیچ ویرایشی روی سایت‌شون قرار می‌دن. این باعث می‌شه که چندین صفحه با محتوای یکسان (non-unique) وجود داشته باشن و گوگل اون‌ها رو فیلتر کنه. چیزی که این اشتباه رو بدتر می‌کنه اینکه معمولاً این توضیحات که از طرف تولیدکننده ارائه می‌شه به روشی که به فروش محصول کمک کنه نوشته نشده.

قاعده اینه: همیشه محتوایی منحصربه‌فرد بسازید. گوگل داره درزمینه‌ی پایین بردن رتبه‌ی سایت‌هایی که محتوا رو از سایت‌های دیگه برمی‌دارن و کپی‌برداری می‌کنن، هرروز بهتر از دیروز عمل می‌کنه.

اما حالا ایجاد محتوای منحصربه‌فرد برای هزاران محصول یا فهرست‌های بسیار متنوع می‌تونه کار بسیار دلهره‌آوری باشه. من قبلاً در این موقعیت بودم. شما می‌تونید در صفحاتی که نمی‌تونید محتوای منحصربه‌فرد بنویسید از NO INDEX meta tag استفاده کنید.

اگه شما هزاران صفحه از محصولاتی دارید که یا نمی‌رسید واردشون بشید یا ظرف چند روز آینده از لیست شما حذف می‌شن، اون‌ها رو از دسترس موتورهای جست‌وجو خارج کنید. نکته اینجاست که در مقابل تعداد کمی از صفحات با محتوای منحصربه‌فرد نباید هزاران صفحه بدون محتوای منحصربه‌فرد داشته باشید. اگه این اتفاق بیفته انگار که وب‌سایت شما هزاران صفحه‌ی ساده رو به‌صورت خودکار تولید کرده تا ترافیک سئو رو جذب کنه. این اتفاق اصلاً از دید موتورهای جستجو مطلوب نیست و افت رنک رو براتون به ارمغان میاره.

نگه‌داشتن سئو در جایگاهی مناسب خیلی از بهتر از بهینه‌سازی ضعیف صفحات محصول یا اتخاذ یک استراتژیه که محتوای شما رو شبیه به هرزنامه (spam) نشون بده.

۳. نبود نظرات کاربران درباره‌ی محصول

تقریباً ۷۰٪ از خریداران قبل از اینکه محصولی رو خریداری کنند، در فروشگاه آنلاین یا انجمن‌ها (forums) به دنبال نظرات بقیه‌ی کاربران می‌گردن. این امر به این معنیه که اگه سایت شما بخشی رو برای نظرات کاربران نداره، قسمت قابل‌توجهی از مخاطبان رو دارید از دست می‌دید. علاوه‌براین، بخش نظرات خیلی راحت‌تر از صفحات فروش در نتایج بالای جست‌وجو قرار می‌گیرن.

نبود نظرات کاربران درباره‌ی محصول
وب‌سایت Amazon.com نه‌تنها به کاربران امکان خرید می‌ده بلکه به اون‌ها اجازه می‌ده تا نظرات‌شون رو در رابطه با کتاب‌ها، گجت‌ها و سایر محصولات ارائه بدن. بنابراین، اون‌ها جامعه‌ای از دوست‌داران کتاب رو به وجود آوردن که می‌تونن تجربیات‌شون رو به اشتراک بذارن.

نظر دادن مشتری‌ها درباره‌ی محصول چند فایده داره:

  • اون‌ها دارن محتوای منحصربه‌فردی رو برای فروشگاه آنلاین شما تولید می‌کنن؛ اونم مجانی! در بخش قبل درباره‌ی دردسرهای عدم وجود محتوای منحصربه‌فرد و دشوار بودن تولید این محتوا صحبت کردیم. نظرات کاربران این مشکل رو حل می‌کنه!
  • این کار، صفحه‌ی محصول رو «زنده» نگه می‌داره که کمک می‌کنه تا موتورهای جست‌وجو بیشتر به شما سر بزنن. هرچقدر که بتونید سایت‌تون رو در فواصل زمانی کوتاه‌تر به‌روزرسانی کنید، برای سئوی کلی شما بهتره.

۴. عدم بهینه‌سازی صفحه محصولات بر اساس نیازمندی‌های جست‌وجو

نیازمندی‌ها و کلیدواژه‌های جست‌وجویی که مردم استفاده می‌کنند رو در هدلاین‌ها (headlines)، عنوان صفحات (title pages) و توصیف‌های محصول در نظر بگیرید. در غیر این صورت، احتمالاً در حال ارائه و تبلیغ چیزی خواهید بود که کسی دنبالش نمی‌گرده. این یکی از اشتباهات معموله که فروشگاه‌هایی که اجناس متنوع و زیادی دارن، مرتکب می‌شن.

مثلاً اگه در تگ عنوان (title tag)، تگ هدینگ H1 و تگ altعکس از عبارت کلیدی «روسری گل‌دار» استفاده کردید مرتکب اشتباه شدید چون بهینه‌سازی برای عبارت‌های خاص‌تر مانند «روسری گل‌دار شانل» هوشمندانه‌تره [و نتایج بهتری در پی داره].

بااین‌حال، نکات زیر به شما کمک می‌کنه تا اون دسته از صفحات محصول رو که در بالا ذکر شد بهینه‌سازی کنید:

  • از شماره‌های مدل در تگ عنوان و هدینگ H1 استفاده کنید.
  • نام برند رو در تگ عنوان و هدینگ H1 بکار ببرید.
  • وارد کردن اطلاعات تگ alt عکس رو فراموش نکنید.
  • عبارت کلیدواژه رو مکرراً در صفحه به کار نبرید تا صفحه‌ی شما پر از این عبارت نشه.
  • و هرگز از iframe برای نمایش محتوا استفاده نکنید. مطمئن بشید که محتوای شما واقعاً در همون صفحه‌ای قرار داشته باشه که براش در نظر گرفته شده.

۵. عنوان‌های غیرمنحصربه‌فرد

یکی دیگه از مشکلات فروشگاه‌های بزرگ آنلاین اینه که از تگ‌های عنوان تکراری استفاده می‌کنن. دقت کنید که این عناوین منحصربه‌فرد باشن و از استفاده از مقادیر یکسان خودداری کنید. این یکی از قاعده‌های اساسی و بنیادی سئو هست اما وقتی‌که درباره‌ی خرید آنلاین صحبت می‌کنیم، خیلی از افراد به دلایلی این قاعده ساده رو فراموش می‌کنن.

متن زیر نشون می‌ده که تگ عنوان در source code وب‌سایت‌تون چه شکلی خواهد داشت. این مثال از صفحه‌ی اصلی moz.com برداشته شده:

<!DOCTYPE html>
 <head>
 <title>Moz: SEO Software, Tools and Resources for Better Marketing</title>

وقتی‌که چندین محصول از یک برند یا یک نوع محصول رو از چند برند مختلف به فروش می‌رسونید، ایجاد تگ‌های عنوان منحصربه‌فرد مشکل می‌شه. شما ناگزیر خواهید بود که یک کلیدواژه رو چندین و چند بار تکرار کنید. موتورهای جست‌وجو نسبت به این اتفاق آگاه هستن و بنابراین شما باید روی ایجاد عبارت‌های کلیدی منحصربه‌فرد تمرکز کنید.

خیلی از خریداران آنلاین به دنبال یک کلیدواژه ساده نیستن بلکه یک عبارت کلیدی رو جست‌وجو می‌کنن. یکی از فرمول‌هایی که به نظر می‌رسه مؤثر باشه استفاده از دستورالعمل تگ عنوان «برند – مدل» هست:

مثلاً ساختار تگ عنوان شما باید به این شکل باشه: برند – مدل – نوع آیتم

چند تا از نمونه‌های واقعی این تگ‌ها می‌تونه اینا باشه: «هوندا آکورد کوپه اسپورت» یا «اسنوبورد Aftermath بورتون 2013».

نکته‌ی مهمی که برای نوشتن کلیدواژه‌های درست باید به یاد داشته باشید اینه که درباره‌ی مشتری‌هاتون تحقیق کنید و ببینید که وقتی درباره‌ی محصولات شما صحبت می‌کنن از چه زبانی استفاده می‌کنن. ساختار کلماتی که اون‌ها برای محصولات شما بکار می‌برن، بهتون نشون می‌ده که احتمالاً از چه عبارت‌هایی برای جست‌وجوی اون‌ محصولات استفاده می‌کنن.

۶. نبود urlهای «گویا»

url «گویا» چیه؟ این نمونه رو در نظر بگیرید:

http://www.readanybook.com/ebook/harry-potter-and-the-prisoner-of-azkaban-65

urlها گویا به عنوان «urlهای شامل کلمات کلیدی» هم شناخته می‌شن.

نبود urlهای گویا

در این نمونه، نام کتاب رو در آدرس سایت می‌بینیم. از لحاظ سئو خیلی اهمیت داره که چنین urlهایی رو برای تمام محصولات‌تون ایجاد کنید. دیگه از IDهای بدون نام استفاده نکنید! با استفاده از url منحصربه‌فرد، پروفایل سایت‌تون رو برای موتورهای جست‌وجو منحصربه‌فرد کنید.

تنها سه دلیل برای ضرورت استفاده شما از urlهای گویا وجود داره:

  1. محتوای معنایی (Semantics): مشتری یا جست‌وجوکننده راحت‌تر می‌فهمه که باید چه انتظاری از کلیک کردن روی اون url داشته باشه. اگه url شما خیلی طولانی و پر از عدد و حروف نامفهوم باشه، شبیه هرزنامه‌ها به نظر میاد و تمایل به کلیک روی همچین url ای خیلی کم می‌شه.
  2. کلیدواژه و Anchor Link Luck: این احتمال وجود داره که URL شما توسط یه وب‌سایت دیگه برداشته‌شده و مجدداً منتشر بشه. اگه url به‌عنوان یه متن anchor مورداستفاده قرار بگیره، کلیدواژه‌های مهم اون در تگ Anchor حضور خواهند داشت. داشتن کلیدواژه‌هایی در داخل متن Anchor که مخاطب رو به سایت شما ارجاع بده، مهم‌ترین عاملیه که شما رو در صدر رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو قرار می‌ده.
  3. مرتبط بودن: داشتن کلیدواژه‌های مرتبط در URL، یکی از محرک‌های اصلی برای نام دامین‌ها بوده. اولویت این عامل توسط گوگل کاهش پیدا کرده اما اگه در url صفحه محصولات از کلیدواژه‌های مرتبط استفاده کنید، ضرر نداره.

۷. محتوای تکراری زیاد

صفحات آماده برای پرینت، آرشیوهایی با المان‌های ترتیبی (sorting elements)، تگ‌ها و غیره که منجر به ایجاد محتوای تکراری می‌شن نباید توسط موتورهای جست‌و‌جو ایندکس بشن و با استفاده از robots.txt باید اون‌ها رو بست. این کار خیلی مهمه چون این احتمال وجود داره که سایت شما به خاطر وجود صفحات تکراری تحریم بشه (مخصوصاً در سایت‌های بزرگ مثل سایت‌های فروشگاهی آنلاین).

محتوای تکراری زیاد
این محتوا در صفحات زیادی از یه فروشگاه آنلاین مد و لباس تکرار شده.

نکات زیر رو برای کاهش محتوای تکراری به یاد داشته باشید:

  • از robots.txt برای بلوکه کردن مناطقی که محتوای تکراری تولید می‌کنن استفاده کنید – مناطقی مثل آرشیوها، تگ‌ها و حتی در بعضی مواقع صفحات دسته‌بندی.
  • با استفاده از تگ canonical مشخص کنید که دوست دارید تا کدوم یکی از صفحات ایندکس بشه. مثلاً اگه سایت شما urlهای جدیدی رو به خاطر وجود نقدها و نظرات مشتری‌ها ایجاد می‌کنه (یعنی دقیقاً با همین محتوا، بیشتر از یک صفحه وجود داره با این تفاوت که در یکی از صفحات نقدها و نظرات هست و در صفحه‌ی اصلی این‌طور نیست) تگ canonical به موتور جست‌وجو می‌گه که به کدوم یکی از این صفحات باید توجه کنه.
  • می‌تونید به لینک‌هایی که به صفحات دارای محتوای تکراری منتهی می‌شن ویژگی‌ nofollow رو اضافه کنید. اما باید خیلی با دقت و به‌صورت کامل لینک‌هایی رو که باید nofollow بشن مشخص کنید (چون گوگل اون‌ها رو پیدا می‌کنه).

قانون طلایی سئو – کاربردپذیری رو در الویت قرار بدید

همونطور که می‌دونید گوگل موتور جست‌وجوییه که خیلی نگران کاربرانش و تجربه‌ی اون‌هاست. در درجه‌ی اول، شما باید فروشگاه آنلاین‌تون رو برای مشتری‌ها راحت و مفید طراحی کنید تا بتونه مورد توجه گوگل قرار بگیره. چیزی که برای مشتری‌های شما خوب و منحصربه‌فرد باشه، از نظر گوگل هم خوب خواهد بود.

هر چقدر که مردم زمان بیشتری رو در سایت شما بگذرونن و کمتر به صفحه‌ی جست‌وجو برگردن، به این معنیه که گوگل داره اون‌ها رو به جای درستی هدایت می‌کنه.

درنهایت، کسانی که وب‌سایت شما و محصولات ارائه‌شده در اون رو دوست داشته باشند احتمالاً بیشتر به سایت شما لینک می‌دن – و همونطور که قبلاً گفتیم، لینک‌ها چیزی‌هایی هستند که شما رو به صدر نتایج جست‌وجو می‌برن.

شما چه خطاهای سئویی در فروشگاه‌های آنلاین دیدید؟ اون‌ها در نظرات زیر به اشتراک بذارید.


نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین اسدزاده
1 مهر 1395 09:46

سلام آقای رضازاده
الان فروشگاه من به دلایل نا معلومی توی یک هفته اخیر از رتبه 2480 به 2715 اومده.
آدرس سایت هم bofalo.com هستش. ممنون میشم توضیح جامعی بدید.
هم از شما و هم از بقیه دوستان ممنون میشم تا دلایل احتمالی رو بیان کنن.

با تشکر

حسین اسدزاده
1 مهر 1395 13:10

خیلی وقته هست که فعاله گوگل آنالیتکس…و کاهش بازدید داشتیم..تقریبا 100 تا…و جالب اینجاس که محتوا هم داریم تولید میکنیم نزدیک به یک ماهه و توی تمام اون محتواها، توی صفحه اول و نهایتا دوم بالای صفحه هستیم.
اما دلیل کاهش بازدید رو نمیدونم.
در صورتی که کمپین های تبلیغاتی همشون ادامه دارن.

حسین اسدزاده
1 مهر 1395 13:34

بانس ریت بالاس؟ 28 درصد یه درصده معقول هستش.
دوم اینکه کمپینی خیر نبوده…همیشه بازدید ها روی 450 تقریبا بوده و بیتش شده اما کمتر خیر.
اما تولید متورو بهش شک دارم. هیچوقت متوجه نشدم. هر چی میذاریم بد تر میشه…فکر کنم نذاریم دیگه بهتره 🙂

زعفران شاپ
زعفران شاپ
10 تیر 1396 00:48

با سلام و تشکر جناب رضازاده
میشه لطف کنید و به فروشگاه ما سر بزنید و خطاهایی را که مشاهده می کنید یا نظری اگر دارید برای بهتر شده سئو ما یا اگر قالبی مد نظر دارید برای این مدل فروشگاه بیان کنید
با تشکر

دکمه بازگشت به بالا
8
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx