راه اندازی گواهی SSL برای پرستاشاپ

پرسش‌هادسته: پرستاشاپ - سایرراه اندازی گواهی SSL برای پرستاشاپ
علیرضا عسگریعلیرضا عسگری در 7 سال پیش پرسید

چند روزی هست که قصد دارم برای فروشگاهم گواهی ssl رو فعال کنم ولی به دلیل اینکه در این مورد تجربه و دانش کافی ندارم سعی کردم مطالعاتی داشته باشم ولی هنوز جواب چند تا از سوال هام رو نگرفتم. تقریبا در کل نت فارسی هیچ مقاله ای پیدا نکردم که درباره راه اندازی ssl و مقدمات اون توضیحات کاملی رو داده باشه. تقریبا همه عنوان میکنن که این مورد رو برای فروشگاه فعال کنید چون برای سئو مفید هست ( گرچه اکثر نگرانی های بنده در مورد افت در سئو هست) ولی در مورد موضوعاتی از قبیل: اینکه چطور فعال بشه؟ و چه مقدماتی نیاز هست؟ و اینکه چه خطراتی میتونه فروشگاه رو تهدید کنه؟ اصلا کسی چیزی نگفته. به همین علت تصمیم گرفتم این موضوع رو با طرح چند سوال باز کنم.

 

1 – اگر ssl فعال شود و در قسمت تنظیمات/عمومی هم “فعال سازی SSL در تمامی صفحات” را روی بله قرار بدیم تمام آدرس های قبلی به آدرس های جدید ریدایرکت میشن؟ اگر جواب بله هست از چه نوع ریدایرکتی؟ 301 ؟ چون این نگرانی وجود داره که در وبمستر تولز ایجاد ارورهای زیادی بشه و سایت از لحاظ ورودی از گوگل لطمه زیادی بخوره ( بنده از پرستاشاپ 1.6.1.2 استفاده می کنم)

2 – آیا علاوه بر آدرس صفحات، آدرس تمامی تصاویر، فیلم ها و فایل های پیوست شده نیز ریدایرکت میشن؟

3 – برای انتقال پنل  وبمستر تولز به آدرس جدید چه اقداماتی باید انجام داد؟

4 – از دید گوگل که آدرس صفحات تغییر کرده و آدرس های قدیمی به آدرس های جدید ریدایرکت شده. آیا تمام اعتباری که آدرس های قبلی نزد گوگل داشتند به آدرس های جدید منتقل خواهد شد؟ یا اینکه سایت از لحاظ سئو افت شدیدی خواهد داشت؟

 

در پایان از دوستان عزیزی که در این زمینه تجربه و اطلاعات دارند خواهش میکنم اگر نگرانی یا مقدمات دیگه ای قبل از راه اندازی ssl وجود داره در این تاپیک مطرح کنند.

2 پاسخ به این سوال
بهترین پاسخ
امیرحسین رضازادهامیرحسین رضازاده کارمندان در 7 سال پیش پاسخ داد

۱. جواب کوتاه بله هست. شما می‌تونید با ابزارهای مختلقی این موضوع رو چک کنید.
مثلا از طریق این ابزار: http://www.redirect-checker.org/index.php کافیه که آدرس کامل سایت رو (با http:/) وارد کنید و نتیجه رو ببینید. حتی می‌تونید از نظر مرورگرها و ربات‌های مختلف هم این موضوع رو در همین سایت بررسی کنید.

۲. در پرستاشاپ در قالب‌ها و ماژول‌های استاندارد و پیش‌فرض معمولا تمام آدرس‌ها تبدیل به https می‌شه چون از آدرس نسبی استفاده شده در اون‌ها. اگر جایی در مطلبی (مدیریت محتوا، توضیحات محصول و…) خودتون به صورت مستقیم لینک داده باشید و از http استفاده کرده باشید، اون‌ها رو باید دستی تغییر بدید.

برای اطمینان از این موضوع می‌تونید لینک‌های سایتتون رو با این سایت چک کنید: https://www.jitbit.com/sslcheck/ این سایت بهتون می‌گه که کدوم لینک‌ها در صفحات شما هنوز http مونده تا اون‌ها رو اصلاح کنید و در نتیجه قفل سبز رنگ در کنار آدرس مرورگر ظاهر بشه.

۳. باید یک پراپرتی جدید به آدرس جدید (یعنی با https) ثبت کنید. پیشنهاد شده که حتما ۴ نسخه از آدرس سایت رو ثبت کنید:

حتماً هم برای هر دو پراپرتی https و http‌ به صورت مجزا، دامین ترجیهی (با www یا بدون www) رو مشخص کنید.

۴. در ابتدا شاید یه تغییرات (منفی) دیده بشه، اما بعد از گذشت یه مدت نسبتا کوتاهی شاهد یک بهبود جزئی در رنک نتایج‌تون خواهید بود. چون گوگل اعلام کرده که https جز فاکتورهای رنکینگ هست (اما جزئی).

اما یک سری کارهای دیگه هم عموماً لازمه که بعد از فعال کردن SSL انجام بدید:

  1. آپدیت کردن نقشه سایت (ماژول‌ها > ماژول نقشه سایت)
  2. ایجاد دوباره فایل robots.txt (تنظیمات > سئو و URLها – انتهای صفحه: ایجاد robots.txt)
  3. آپدیت کردن آدرس سایت در تمام ابزارهای آنالیزی (گوگل آنالیتیکس و…) و افزودن یادداشت (مثلا Annotation در آنالیتیکس) برای اینکه بتونید رفتار و اتفاقات سایت رو تحلیل کنید و از اثرات این تغییر به طور کامل آگاه بشید.
  4. آپدیت کردن آدرس سایت در تمام شبکه‌های اجتماعی و صفحات اختصاصی سایت
  5. آپدیت کردن تمام backlink هایی که در دسترس هستند.
محسن بهنامmohsen behnam 7 سال پیش

سلام ممنون از پاسخ های خوبتون. چند تا سوال دارم: 1- ابزاری که معرفی کردید رو بررسی کردم ولی مثل اینکه همه صفحات سایت رو بررسی نمیکنه و فقط صفحه ای که وارد میکنیم رو از نظر ریدایرکت و نوع اون بررسی میکنه. 2- 3- داخل پرستاشاپ بنده حالت پیش فرض سایت رو با www انتخاب کرده ام و قبلا داخل وبمتر تولز برای هر دو حالت http://www.vitrinisho.com و http://vitrinisho.com پراپرتی ساختم ولی حالت بدون www هیچ وقت هیچ دیتایی دریافت نمی کرد و به همین علت اون پراپرتی رو پاک کردم. حالا به نظر شما با این اوصاف باز هم نیازه هر چهار پراپرتی ساخته بشه؟ 4- ———– درباره مورد های 4 و 5 که عنوان کردید سوالی که دارم این هست که وقتی آدرس های قبلی به آدرس های https ریدایرکت میشن دیگه چه نیازی هست که بک لینک ها و آدرس ها در شبکه های اجتماعی آپدیت بشن؟ با تشکر فراوان

امیرحسین رضازادهامیرحسین رضازاده کارمندان 7 سال پیش

۱. بله شما باید صفحات مختلف رو چک کنید، صفحه اصلی، شاخه، محصول، تولید کننده، تامین کننده، و… ۳. حتماً ایجاد کنید هر ۴ تا رو و Preferred Domain رو هم حتما تعیین کنید. مهمه که گوگل بدونه آدرس ترجیحی شما کدومه و برای اون فقط دیتا ایجاد میکنه. پولی که نمیندازه، پس بذارید باشه 🙂 ۴. درسته که ریدایرکت می‌شن ولی خیلی مهمه که شما همیشه فقط با یک الگوی ثابت به سایتتون لینک بدید و این مورد خیلی تو سئو و ارزش بک‌لینک‌ها تاثیر گذاره.

محسن بهنامmohsen behnam 7 سال پیش

سلام مجدد و خسته نباشید بنده برای فعال سازی ssl به پشتیبانی هاست تیکت زدم و قسمتی از پاسخ اونها رو براتون در زیر آوردم “” همچنین شما می توانید قبل از سفارش گواهینامه اس اس ال، برای دامین خود آی پی اختصاصی سفارش دهید، هر چند که امکان فعالسازی گواهینامه اس اس ال برای ” آی پی فعلی سرویس شما مقدور می باشد”، با این حال استفاده از آی پی اختصاصی دارای مزیت های زیر می باشد: ۱- با توجه به اینکه نصب گواهینامه اس اس ال بر روی آی پی اشتراکی ممکن است توسط برخی از مرورگرهای قدیمی تر و یا برخی برنامه های موبایل پشتیبانی نگردد، بنابراین در صورت نیاز به استفاده های خاص (مانند اتصال به یک برنامه موبایل و یا دسترسی از طریق مرورگرهای قدیمی) ، پیشنهاد میکنیم برای دامین خود آی پی اختصاصی سفارش دهید. ۲- با وجود پیگیری های سریع بخش فنی شرکت نت افراز در مورد اخطار های دریافت شده از سمت سیستم های فیلترینگ، این احتمال وجود دارد که فعالیت های یکی از کاربران که به صورت مشترک از آی پی و پروتکل https استفاده می کنند، منجر به بروز اختلالات از سمت ارگان های ذکر شده گردد. بنابراین به منظور دریافت سرویس با پایداری بیشتر، توصیه بخش فنی استفاده از آی پی اختصاصی می باشد “” حالا به نظرتون این مورد آی پی اختصاصی که مطرح کردند تا چه حد مهم و ضروری هست؟ و اینکه بنده اصلا مورد ۲ رو که مطرح کردند متوجه نمیشم. شما میتونید این مورد رو برای بنده توضیح بدید؟

hamidreza naserihamid naseri 7 سال پیش

سلام، ضمن تشکر از این پاسخ های دقیقتون میخواستم درباره افزودن چهار PROPERTY به سایت، با توجه به اینکه فقط یک Tracking ID رو میشه روی سایت استفاده کرد، سه تای دیگه عملا هیچوقت امکان شمارش ندارن و به چه دردی میخورن؟ آیا میشه سه تای دیگه رو هم آمار گرفت؟

علی اصغر پاشاییعلی اصغر پاشایی در 5 سال پیش پاسخ داد

با سلامبنده در بخش تنظیمات عمومی بعد از کلیک روی ” لطفا اینجا را کلیک کنید تا بررسی شود که فروشگاه شما از HTTPS پشتیبانی میکند یا خیر ” به صفحه ورد به پیشخوان پرستا با پیشوند https هدایت میشم و وقتی قصد لاگین دارم با خطای :کارمند وجود ندارد، یا کلمه‌ی عبور اشتباه است. روبرو میشم

دکمه بازگشت به بالا