ابزار PresTools Suite – رایگان و کاربردی برای پرستاشاپ 1.7 و 1.6

در این مقاله قصد داریم شما رو با ابزار PresTools Suite آشنا کنیم. تا حالا شده نیاز داشته باشید یکی از کارهای زیر رو روی فروشگاه پرستاشاپی خودتون انجام بدید؟

  • بازسازی تصاویر بندانگشتی زیاد که مکرر خطای تایم اوت گرفتید.
  • حذف عکس‌های مربوط به محصولات حذف شده، که همچنان روی فضای دیسک سرور شما باقی موندن.
  • مشاهده لیست اوررایدهای سایت به همراه ماژول مربوطه‌اشون.
  • تغییر روش ارسال یک سفارش ثبت شده
  • تغییر در محصولات یک سفارش
  • مشاهده محصولات مرتبط به یک ویژگی یا مشخصه
  • ویرایش دسته جمعی محصولات و شاخه‌ها
  • غیرفعال کردن اوررایدها و ماژول‌های غیربومی پرستاشاپ زمانی که دسترسی به مدیریت غیرممکنه
  • پاک کردن عکس‌های پوشه tmp درون پوشه img پرستاشاپ

اگر جواب شما حداقل به یکی از موارد بالا بله است، ابزار رایگان PresTools Suite خیلی به کارتون میاد.

ما به مدت دو سال این ابزار رو روی فروشگاه خودمون تست کردیم و باهاش کار کردیم و تا امروز هیچ مشکلی از جانب این ابزار برای ما ایجاد نشده و دفعات زیادی با چند کلیک ساده مشکلات بزرگی رو از سر راه ما برداشته.

بنابراین توصیه می‌کنم حتی اگر فعلا نیازی بهش ندارید اون رو در کمتر از یک دقیقه کنار پرستاشاپ‌تون نصب کنید و نگاهی بهش بندازید؛ شاید در آینده به کارتون بیاد.

مشاهده دمو

دموی این ابزار را می‌توانید از این صفحه بررسی کنید.

نصب ابزار PresTools Suite

مراحل نصب این ابزار که تقریبا زیر یک دقیقه طول می‌کشه، به صورت زیره:

  1. دانلود این ابزار از این صفحه
  2. ایجاد یک پوشه با نام دلخواه در مسیر public_html/YOUR-ADMIN
  3. آپلود فایل زیپ ابزار درون این پوشه
  4. اکسترکت کردن محتوای فایل زیپ در همین پوشه

به همین راحتی این ابزار رو تونستید نصب کنید.

دسترسی به ابزار PresTools Suite

حالا که این پرستولز سوئیت رو نصب کردید، دو راه برای دسترسی بهش وجود داره:

  1. وارد کردن لینک زیر در مرورگر
    • myshop.com/myadmin/mydir/login1.php
    • در این لینک، به جای myshop.com دامنه خودتون، به جای myadmin نام پوشه ادمین خودتون و به جای mydir هم اسم پوشه‌ای که در مرحله ۲ نصب این ابزار داخل پوشه ادمین ایجاد کردید رو قرار بدید.
  2. نصب ماژول رابط این ابزار و دسترسی به صفحه ورود این ابزار از منوی کاتالوگ
    • بعد از اینکه فایل زیپ این ابزار رو دانلود کردید، اون رو روی سیستم‌تون اکسترکت کنید. داخلش یک فایل زیپ به اسم prestoolssuite-module.zip هست. این ماژول رو مثل بقیه ماژول‌ها نصب کنید.
    • در صفحه پیکربندی این ماژول سه تا فیلد وجود داره. اولی نام پوشه‌ای که داخل پوشه‌ی ادمین ایجاد کردید. دومی و سومی هم نام کاربری و رمز عبور دلخواه وارد می‌کنید. پس از ذخیره، از منوی کاتالوگ > PresTools Suite، وارد این ابزار بشید.

توجه: برای ورود به این ابزار نام کاربری و رمز عبور زیر به صورت پیش فرض وجود داره:

  • نام کاربری: demo@demo.com
  • رمز عبور: opensecret

تغییر نام کاربری و رمز عبور در PresTools Suite

برای تغییر این پارامترها طبق زیر عمل کنید:

  • به پوشه‌ی نصب این ابزار مراجعه کنید.
  • فایل settings1.php رو برای ویرایش باز کنید.
  • روبروی پارامتر $username نام کاربری مورد نظرتون رو جایگزین مقدار فعلی کنید.
  • روبروی پارامتر $password رمز عبور مورد نظرتون رو جایگزین مقدار فعلی کنید.

نکته: دقت کنید که مقادیر مورد نظرتون رو حتما بین همون ‘ ‘ ها قرار بدید.

افزایش امنیت PresTools Suite

با توجه به این که این ابزار دسترسی ادمین به فروشگاه شما داره و اگر کسی بتونه به این ابزار دسترسی پیدا کنه می‌تونه بلاهای غیرقابل جبرانی سر اطلاعات پایگاه داده‌ی فروشگاه شما بیاره (از جمله حذف یا ویرایش اطلاعات)، امنیت این ابزار رو جدی بگیرید.

چند نکته زیر رو می‌تونید انجام بدید تا امنیتش رو افزایش بدید:

  • در همون فایل settings1.php روبروی پارامتر $ipadresses درون array() می‌تونید IPهای مورد اعتماد خودتون رو طبق نمونه‌ای که اونجا قرار داده اضافه کنید. اینطوری فقط با این IPها می‌تونید به این ابزار دسترسی پیدا کنید.
  • نام پوشه این ابزار رو غیرقابل تشخیص انتخاب کنید و هر چند وقت یک بار تغییرش بدید (مثل پوشه ادمین)
  • نام کاربری و پسورد مناسب انتخاب کنید.

در واقع همون رفتاری که با پوشه ادمین فروشگاه دارید با این پوشه هم داشته باشید.

هشدار

این نرم افزار توسط یک شخص ثالث نوشته شده و باگ جزء جدا نشدنی هر نرم افزاریه. بنابراین قبل از انجام ویرایش‌ها، به خصوص ویرایش‌های دسته‌جمعی حتما از دیتابیس بک آپ تهیه کنید.

اگر با بخش تصاویر این ابزار می‌خواید کار کنید هم توصیه می‌کنیم حتما یک فول بک آپ تهیه کنید.

حقیقت اینه که ما این‌ها رو می‌گیم که اگر یه روزی یه مشکلی برای شما پیش اومد، از خودمون سلب مسئولیت کنیم و می‌دونیم که اکثر مواقع ما حوصله‌ی فول بک آپ یا حتی بک گرفتن از دیتابیس رو هم نداریم و ریسک می‌کنیم و یه اقداماتی رو انجام می‌دیم. این رو بدونید که اتفاق فقط یک بار می‌افته و اون اتفاق می‌تونه علاوه بر اعصاب خوردی، کلی وقت‌تون رو بگیره و یه سری از داده‌هاتون رو هم از دست بدید.

البته همون‌طور که بالاتر گفتم ما خودمون نزدیک ۲ سال هست که از این اسکریپت استفاده می‌کنیم. بیشتر استفاده‌ی ما تغییر روش ارسال سفارش‌ها بعد از ثبت سفارش و طبق خواسته‌ی مشتری بوده. گاهی هم تصاویر پوشه tmp رو حذف کردیم (تا دوباره ساخته بشن) و یک بار هم از پاک کردن عکس‌های اضافه (بدون محصول) استفاده کردیم. فقط دفعه‌ی اول یک فول بک آپ گرفتیم و بقیه دفعات خودمون و فروشگاه‌مون رو سپردیم دست تقدیر و شانس و خب تا الان هم بد شانس نبودیم. کارهایی هم که کردیم البته خطر بزرگی نداشتند حتی اگر به خطا می‌خوردند.

شما هم با مسئولیت خودتون از این ابزار استفاده کنید. این ابزار دقیقاً مثل ادمین فروشگاهه و حتی قدرت بیشتری داره و خیلی خام‌تر دستورات رو روی دیتابیس اعمال می‌کنه. نیازی نیست بترسید البته، فقط آگاه باشید و سرسری و با عجله از این ابزار استفاده نکنید.

ویژگی‌هایی برای رهگیری خطای احتمالی

حالا با توجه به توضیحات بالا این نکته رو هم اضافه کنیم که این ابزار به خاطر این قدرتش، یه سری ویژگی رو اضافه کرده تا اگر یه وقت مشکلی پیش اومد قابل پیگیری باشه یا اینکه احتمال خطر رو کاهش بده.

  1. زمانی که شما صدها محصول رو ویرایش می‌کنید، یک خطای کوچک می‌تونه اثرات بزرگی بذاره. برای مواجهه با این موضوع یک سری اقدامات بیشتری انجام شده. ویرایش دسته جمعی فقط روی محصولاتی که در صفحه مشاهده می‌کنید اعمال می‌شود تا بتونید تمام اون‌ها رو قبل از ویرایش مشاهده کنید. این مورد برای جلوگیری از اعمال تغییرات ناخواسته است.
  2. دومین مورد مربوط به باگ‌ها می‌شه. به هر حال برای هر نرم‌افزاری ممکنه باگ رخ بده. برای کاهش اثر مخرب هر باگ، PresTools توجه ویژه‌ای به آشکارسازی خطا داره. این نرم افزار با فعال بودن بالاترین سطح هشدار PHP عمل می‌کنه. اکثر اخطارهای گزارش شده بی‌ضرر هستند اما فلسفه پرستولز اینه که کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه. همچنین یه گزینه‌ی حالت «verbose» هم در صفحاتی که قراره تغییری روی پایگاه داده اعمال بشه مشاهده می‌کنید که اگر اون رو تیک بزنید، می‌تونید تمام کوئری‌های اجرا شده رو مشاهده کنید و اکثر عملیات‌های پشت صحنه به جای کوئری‌هایی با xmlhttprequest Ajax با iframe انجام می‌شن که امکان بیشتری برای نمایش اتفاقات به کاربر رو می‌ده.

دریافت پشتیبانی

اگر در هنگام استفاده از این ابزار با هر مشکلی روبرو شدید کافیه در این تاپیک در فروم پرستاشاپ اون رو مطرح کنید. توسعه دهنده‌ی این ابزار به صورت خیلی فعال در این تاپیک سوالات و مشکلات رو پاسخ می‌ده. همونطور که می‌تونید مشاهده کنید در طی ۸ سال که این تاپیک ایجاد شده (از زمان پرستاشاپ ۱.۴ به این طرف) تا الان بیش از ۲۲۰۰ پاسخ در اون ارسال شده.

کلام پایانی

درسته که این هشدارهای آخر ممکنه شما رو بترسونه، اما آگاهی و تسلط کامل و آماده بودن برای اتفاقات بد می‌تونه شما رو شجاع کنه. این ابزار مثل تیغ جراحی خطرناکه اگر دست فرد نابلد باشه. اگر بدونید که دارید چی کار می‌کنید و نکات امنیتی رو رعایت کنید مشکلی براتون پیش نمیاد.

این رو هم یادتون باشه خطراتی که هشدار دادیم بیشتر برای انجام اعمال دسته جمعی تغییراته. وگرنه مثلا ویرایش روش ارسال یک سفارش نهایت خطرش چی می‌تونه باشه؟ تقریبا هیچی.

پس حداقل این ابزار رو نصب کنید و چند وقتی بدون استفاده ازش، به گشت و گذار توش بپردازید. شک نکنید که به کارتون میاد.

راستی ظاهر و استایل این ابزار فاجعه است. انتظار هیچ گونه استایلی رو نداشته باشید. همه چیز به صورت خام خام کد نویسی شده ولی این چیزی از ارزش‌هاش کم نمی‌کنه.

حالا شما اگر از این ابزار استفاده کردید و دوست داشتید، تجربه‌‌تون رو با ما به اشتراک بذارید. همچنین اگر سوالی داشتید اون رو در بخش نظرات با ما در میون بذارید، سعی می‌کنیم خیلی زود پاسخ بدیم.

نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید س
4 تیر 1400 00:03

سپاسگزارم از شما بابت معرفی این اسکریپت.
من چند سالی هست که دارمش و انصافا امکانات خوبی داره، خصوصا امکاناتی که برای عیب یابی فروشگاه داره خیلی به کارم میومد.

عبدالوحید
عبدالوحید
2 دی 1400 11:40

سلام روز خوش
برای 1.7 هم جواب میده؟

امین وطن دوست
مدیر
9 فروردین 1401 18:26
پاسخ به  عبدالوحید

وقت بخیر. بله این ابزار با پرستاشاپ 1.5، 1.6 و 1.7 سازگار هست.

محمد مهدی
11 اسفند 1400 12:09

سلام خسته نباشید
برای حذف فایل های اضافی و بلا استفاده (مثلا تصاویر محصولات حذف شده که روی سرور باقی مونده) و به طور کلی فایل هایی که روی سرور هستند ولی هیچ جایی ازشون استفاده نمیشه به چه طریق میشه اقدام کرد

وحید نازک تبار
18 خرداد 1402 01:10

مثل همیشه محتوی و ابزارهای ناب و معرفی میکنید. ممنون از فصل اول که همیشه خوبه

دکمه بازگشت به بالا
5
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx