ماژول جستجوی لایه‌ای (ناوبری لایه‌ای) در پرستاشاپ

تا اینجا تقریباً با دو تا از منوهای مهم پرستاشاپ یعنی «تظیمات» و «کاتالوگ» و همچنین روال «افزدودن محصول» به صورت کامل و دقیق آشنا شدیم و کار با تمام بخش‌های این منوها رو یاد گرفتیم.

حالا نوبت رسیده به یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ماژول‌های پرستاشاپ که به صورت پیش‌فرض و رایگان نصب هست و فقط نیاز به پیکربندی داره.

چرا باید از ماژول جستجوی لایه‌ای استفاده کنیم؟

الگوی خرید (چه در دنیای آفلاین و چه در دنیای آنلاین) در اکثر مواقع به این صورته که محصول یا خدمات با توجه به «نیاز» و «محدودیت‌ها» توسط مشتری انتخاب می‌شه. به عبارت دیگه ابتدا یک نیاز به وجود میاد و حالا برای رفع این نیاز، مشتری با توجه به محدودیت‌هاش (مالی، علایق، سبک زندگی و…) راهی بازار (آفلاین یا آنلاین) می‌شه و به ارائه کننده‌ی محصول/خدمات مورد نیازش که برسه با توجه به دو موردی که در بالا ذکر شد، خریدش رو انجام می‌ده.

برای مثال وقتی یک مشتری برای خرید یک شلوار راهی بازار آفلاین می‌شه، فروشنده اول ازش می‌پرسه که چه نوع (شاخه) محصولی رو نیاز داره. بعد از اینکه وارد شاخه‌ی شلوارها بشه سوال‌های بعدی می‌تونن این‌ها باشند:

  • چه سبکی دوست داری؟
  • چه رنگی می‌خوای؟
  • جنسش چی باشه؟ پارچه‌ای یا جین یا کتون؟
  • برند خاصی مد نظرته؟
  • چه سایزی؟

و کلی سوال دیگه که بتونه از بین ده‌ها/صدها/هزاران مدل شلواری که داره، یک تعداد محدودی شلوار رو به مشتری نمایش بده و مشتری حالا از بین اون‌ها، انتخابش رو انجام بده و خرید کنه. حالا تصور کنید فروشنده این کار رو نکنه و مشتری مجبور باشه بین صد مدل شلوار خودش دونه دونه بگرده و تست کنه ببینه اندازه‌اش هست و حالا که انتخاب کرد ببینه اصلا قیمتش مناسب نیست. معمولاً سردرگم و نا امید و دل‌چرکین اون فروشگاه رو ترک می‌کنه.

حالا همین اتفاق در فروشگاه آنلاین هم می‌افته. مشتری که به قصد خرید وارد سایت بشه، اول شاخه‌اش رو انتخاب می‌کنه (با استفاده از منو). حالا با تعداد زیادی شلوار روبرو می‌شه. چطوری دونه دونه این شلوار‌ها رو باز کنه و بررسی کنه (چون در بخش شاخه، نهایتاً اسم و قیمت و رنگ‌های محصول وجود داره)؟ و ده‌ها پارامتر دیگه هست که مشتری مد نظر داره و با توجه به اون‌ها، تعداد زیادی از محصولات موجود اصلاً مناسب اون مشتری نیست. پس بهتره که بتونه با استفاده از یه سری فیلتر تعداد محصولات رو محدود کنه و از بین اون‌ها انتخاب و خرید کنه.

پیش‌نیازها در پرستاشاپ

برای پیکربندی و استفاده از این ماژول، باید حتماً محصولات‌تون داخل شاخه قرار گرفته باشه، چون این ماژول فقط در صفحات شاخه‌ها به نمایش در میاد. مورد بعدی که ضروری نیست اما اگر انجام بشه می‌تونه خیلی مفید باشه اینه که در صورت امکان به هر محصول ترکیب و ویژگی اختصاص بدید.

پیکربندی ماژول جستجوی لایه‌ای در پرستاشاپ

برای پیکربندی ماژول «بخش جستجوی لایه‌ای» (Navigation Layered Block) یا همون ناوبری لایه‌ای، موارد زیر رو انجام بدید:

  1. مراجعه به «ماژول‌ها > ماژول‌ها و سرویس‌ها»
  2. جستجوی عبارت «بخش جستجوی لایه‌ای».
    • توجه: ممکنه به دلیل استفاده از «ی» استاندارد فارسی، با جستجوی نام کامل ماژول، ماژول رو پیدا نکنید. برای مقابله با این مشکل کافیه فقط «بخش جستجو» رو در کادر تایپ کنید و ماژول مورد نظر رو انتخاب کنید، یا نام انگلیسی ماژول (Navigation Layered Block) رو جستجو کنید.
  3. کلیک روی «پیکربندی» ماژول
  4. کلیک روی «افزودن قالب جدید»
  5. انتخاب «نام» برای قالب
  6. انتخاب «شاخه‎های استفاده شده برای این قالب»
  7. تنظیم «فیلترها»
  8. تنظیم «ظاهر فیلترها» (در صورت نیاز به تغییر)
  9. تنظیم «محدودیت نتایج فیلتر» (در صورت نیاز به تغییر)
  10. کلیک روی «ذخیره»
  11. تنظیم پارامترهای بخش «تنظیمات/پیکربندی»
  12. کلیک روی «ذخیره»

با همین ۱۲ مرحله شما برای شاخه‌(ها)ی مورد نظرتون، این ماژول رو فعال کردید. معمولاً بهتره که برای هر شاخه، یک قالب جدا ایجاد کنید، چرا که در هر شاخه ممکنه به فیلترهای متفاوتی نیاز داشته باشید. اما اجباری در این کار نیست و می‌تونید یک قالب واحد برای تمام شاخه‌ها ایجاد کنید و فقط در بخش تنظیمات (مرحله ۱۱) حتماً «مخفی کردن ارزش‎های فیلتر با هر محصولی که تناسب ندارد» رو روی «خیر» قرار بدید.

یادتون نره که بعد از فعال کردن این ماژول برای هر شاخه، به اون شاخه سر بزنید و فیلترهای مختلف رو تست کنید و مطئن بشید که مشکلی رخ نده.

در این ویدیو ابتدا مثال‌هایی از استفاده از جستجوی لایه‌ای در سایت digikala.com و asos.com با هم می‌بینیم. بعد نحوه‌ی پیکربندی و کار با این ماژول جستجوی لایه‌ای (ناوبری لایه‌ای) رو در پرستاشاپ ۱.۶ با هم می‌بینیم.


خلاصه:

  1. مراجعه به «ماژول‌ها > ماژول‌ها و سرویس‌ها»
  2. جستجوی عبارت «بخش جستجوی لایه‌ای».
    • توجه: ممکنه به دلیل استفاده از «ی» استاندارد فارسی، با جستجوی نام کامل ماژول، ماژول رو پیدا نکنید. برای مقابله با این مشکل کافیه فقط «بخش جستجو» رو در کادر تایپ کنید و ماژول مورد نظر رو انتخاب کنید، یا نام انگلیسی ماژول (Navigation Layered Block) رو جستجو کنید.
  3. کلیک روی «پیکربندی» ماژول
  4. کلیک روی «افزودن قالب جدید»
  5. انتخاب «نام» برای قالب
  6. انتخاب «شاخه‎های استفاده شده برای این قالب»
  7. تنظیم «فیلترها»
  8. تنظیم «ظاهر فیلترها» (در صورت نیاز به تغییر)
  9. تنظیم «محدودیت نتایج فیلتر» (در صورت نیاز به تغییر)
  10. کلیک روی «ذخیره»
  11. تنظیم پارامترهای بخش «تنظیمات/پیکربندی»
  12. کلیک روی «ذخیره»

لینک‌ها:

نوشته های مشابه

به من اطلاع بده وقتی
guest
36 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
jamshid Ghalegary
8 مهر 1395 00:15

سلام . اگر گزینه ی بروزرسانی این ماژول رو بزنیم و آپدیت کنیم مشکلی پیش نمیاد؟

میلاد منصوریان
2 آبان 1395 19:44

سلام امیر جان جا داره ازت بابت این آموزش تشکر کنم
یک سوال داشتم من از ماژول دسته بندی ویژگیها استفاده می کنم آیا امکانش هست اون مشخصه های که در این ماژول معرفی کردم رو , برای قسمت فیلتر ماژول جستجوی لایه‌ای (ناوبری لایه‌ای) استفاده کنم؟

معرفت
معرفت
7 آبان 1395 13:41

سپاس از شما به جرات میتوانم بیان کنم که آموزشی به این خوبی در مورد ناوبری لایه ای در اینترنت ندیدم. کم لطفی دیدم اگر پیام تشکر برای شما خوبان درج نکنم.

محمدعلی
محمدعلی
17 آبان 1395 19:52

سلام
من همه این کارهارو انجام دادم اما فعال نمیشه تو سایت
لطفا راهنمایی کنید

مجتبی پاکدل
16 آذر 1395 23:49

خسته نباشید اموزش ها عالیه
یه سوالی دارم
من تو بخش مشخصه ها مشخصه محصول رو وارد کردم وقتی وارد اون شاخه خاص شدم دیدم این فیتر بر اساس اون مشخصه ها ساخته شده
بدون اینکه من تو بخش جستجوی لایه ای ….. برم
این دوتا فرق دارن با هم یا یکی هستن

مجتبی پاکدل
17 آذر 1395 03:29

من تو بخش مشخصه ها رفتم و اونجا چند تا ترکیب ساختم حالا تو صفحه categry های هرمحصول فیلتر هایی ایجاد شده مقادیرشون هم هموناییه که من تو بخش مشخصه ها وارد کرده بود .
در حالی که طبق اموزش ها باید فیلتر هارو از بخش جستجوی لایه ای ناوبری ایجاد کرد .
میخوام بدونم انی که تو صفحات من اومده چیه ؟؟

hoosein pastor
23 آذر 1395 13:45

سلام ممنون از ویدیو زیبا
یک سوالی داشتم من در فروشگاهم جستجو لایهای فعال هست
و میخوام توی سایتم یک بنری بزنم ولینک بدم مثلا محصولات شیاومی تا 100 هزار تومان
و از طریق جستحو لایه ای سایت تنظیم کردم تا 100 هزار و لینک بالا نوار رو برداشتم
منتهی زمانی که لینک رو توی یک تب دیگر باز میکنم کل محصولات اون شاخه رو میاره و فیلتر رو در نظر نمیگیره
امکانش هست راهنمایی کنید ؟

hoosein pastor
23 آذر 1395 18:08

ممنون از پاسختون
فهمیدم فقط یک سوال من بخش برچسبهای سایتم تو صفحه غیر فعاله
الان یدونه ساختم برچسب ولی میخوام بدونم لینکش چی میشه ؟ از کجا باشد پیدا کنم

ebrahim azizy
6 اردیبهشت 1396 19:40

سلام خسته نباشید اقا امیر من چند وقتی می شه با سایت شما آشنا شدم واقعا مطالبتون ممتاز و بی رقیبه در مورد بحث امروز شما تو2 سوال داشتم یکی اینکه داخل ویدیو به قسمت جستوجوی افقی (اونجا حافظه و پردازنده و … رو انتخاب کردید ) سایت دیجی کالا اشاره کردید ایا راهی یا ماژولی هست که جستوجو رو به صورت افقی نمایش بده و گوشه نباشه چون اکثرا نمی بینن
2-اکثرا الان اکثرا کاربرا با موبایل وارد می شن دیگه این فیلترا رو نمی تونن ببینن ایا ماژولی هست مثل دیجی کالا که یک دکمه برای نسخه ی موبایلش گذاشته که کاربرا به راحتی فیلتر کنن دقیق مثل همین جستوجو ناوبری لایه ای

حسین
حسین
17 مرداد 1396 09:01

با سلام و تشکر از آموزش عالیتون ، من تو این ماژول تو قسمت انتخاب شاخه بندی به مشکل برخوردم ، تو قسمت انتخاب شاخه شاخه هارو واسم نمیاره و فقط “خانه” رو واسم آورده که اونم باز نمیشه تا شاخه بندیامو ببینم،راهنماییم میکنین؟؟؟

محسن بهنام
20 شهریور 1396 16:07

سلام امیرحسین جان، ممنون از آموزش خوب و کاملی که برامون درست کردی، من ویدئو رو به دقت دیدم و چندتا سوال دارم :
1- فقط فیلترهای وضعیت، دسترسی، تولیدکننده و دسته بندی هارو میشه اجازه ایندکس شدن یا نشدنشون رو تنظیم کرد؟ پس بقیه فیلترها که اتفاقا مهمتر هم هستند قراره ایندکس بشن و محتوای تکراری توی سایت ایجاد بشه؟

2- راهی وجود داره که لینک فیلترهایی مثل قیمت و شاخه ها و … رو انگلیسی کرد؟ هم برای عملکردشون هم یکدست شدن لینک تمام قسمت ها در سایت

3- اگه چند تا فیلتر رو اعمال کنم و لینک نهایی رو داخل منو قرار بدم اون لینک توسط گوگل ایندکس میشه درسته؟ چطور میتونم به اون لینک خاصیت نو ایندکس بدم؟ با نوفالو که فرق داره درسته؟

محسن بهنام
21 شهریور 1396 15:55

2- از قسمت ترجمه ها فقط لینک قیمت رو میشه تغییر داد. لینک بخش های دیگه مثل ” شاخهها” با خود متن “شاخهها” توی ظاهر ماژول یکی هست و اگر تغییر داده بشه توی ظاهر هم تغییر داده میشه
3- “لینک یه صفحه که محتوایی داشته باشه ایندکس میشه” این جمله رو دقیقا متوجه نشدم ولی با توضیحی که در مورد نوفالو دادید قاعدتا وقتی لینکی در منو بصورت نوفالو قرار بگیره خزنده گوگل نباید وارد اون بشه و احتمالا ایندکس هم نمیشه ولی نمیشه این رو با قطعیت گفت

وحید نازک تبار
2 بهمن 1397 23:17

سلام امیرحسین جان،
در مورد سوال 1 که محسن پرسیده و گفتی باید بررسی کنی خواستم بپرسم اقدامی انجام دادین یا خیر؟
(فکر کنم مقادیر ناوبری لایه ای که انخاب میشه # به لینک اضافه میشه و گوگل محتویات بعد از # رو ایندکس نمیکنه چون اجکس هست). من متوجه شدم که صفحات کتگوریم نوایندکس هست و با سرچش که کردم گویا بخاطر ماژول ناوبری لایه ای هست که روی خیر گذاشتم گزینه های مربوط به ربات ها رو در تنظیمات ماژول. خواستم بدونم بررسی انجام دادین شما؟ و اینکه توی ویدیو که فرمودین داپلیکیت پیش نیاد آیا با فعال کردن قابلیت ایندکس کردن ربات ها برای شاخه ها آیا مشکلی پیش میاد؟

احسان طبسی
2 آبان 1396 16:18

من هرچی سرک کشیدم تو بخش ترجمه ها نتونستم او کلمه کاتالوگ بالای جستجوی ناوبری رو پیدا کنم و تغییر بدم . لطفا راهنمایی کنید چجوری باید متن دلخواه رو بجاش بزارم

نعیمه امامدوست
نعیمه امامدوست
15 آبان 1396 16:08

سلام و تشکر بابت آموزش خوبتون.من تمام نکاتی که فرمودین رو موبه مو انجام دادم ولی تو سایت هیچ تغییری اعمال نشد متاسفانه.در قسمت تنظیمات پیشرفته هم ستون ها رو فعال کردم و category رو در هر دو ستون فعال کردم بلکه مشکل حل بشه ولی ….به نظرتون ایراد کار کجاست؟

نعیمه امامدوست
نعیمه امامدوست
15 آبان 1396 16:12

ادمین عزیز مشکل حل شد.ممنون

علی تعالی
4 آذر 1396 19:29

سلام. امیر حسین جان سوالی که من دارم و نتونستم فعلا جواب بگیرم در مورد URL همین فیلتر ها می باشد. ببینید در حال حاضر مثلا وقتی تیک فیلتری رو میزنیم در قسمت URL حروفی نظیر اندرلاین و # پدیدار می شه که حالا از اونجایی که میگن که در URL نباید این حروف باشه باید چه کاری کرد و ایا اصلا مشکل ایجاد میشه ؟ چون الان ما می خواهیم داخل یگ مطلبی به فرض مثال به ” تلویزیون 43 اینچ ” لینک بدیم و از اونجایی که توی دسته بندی هامون همچین شاخه ای که بر اساس سایز باشه رو نداریم پس مجبوریم که از قسمت فیلتر ها, تیک گزینه “43 اینچ” را انتخاب کنیم و URL اون رو برداریم و به اون کلمه کلیدی ” تلویزیون 43 اینچ ” لینک بدیم که میخواهیم بدونیم ایا از دید… ادامه دیدگاه »

محمد
محمد
29 بهمن 1396 13:53

سلام من محصولات وارد شاخه ها کردم ویژگی دادم هر کاری لازم بوده انجام دادم و فعال نمیشه و چیزی نمایش داده نمیشه
مشکل کارم کجاست ؟

Ali Shadlou
2 آبان 1397 18:22

سلام وقت بخیر
عالی
استفاده کردم
فقط سمت راست که فیلترها رو نمایش میده میخوام همه اعداد فارسی باشه
امکانش هست ؟
قالب پاندا سانی تو هست.
متشکرم

fati
fati
1 دی 1397 09:53

چرا ادامه فیلم ها نیست که دانلود کنیم؟

حامد
حامد
21 اسفند 1397 02:49

سلام و تشکر از سایت و مطالب مفیدتون ، متاسفانه من به روز رسانی این ماژول رو زدم و باعث شد از لیست ماژولهام حذف بشه. چه کار کنم که باز ماژول برام بیاد؟

مهرزاد
مهرزاد
21 اردیبهشت 1399 09:36

با درود و سپاس از آموزش سودمند شما. یک پرسش داشتم اگر ممکنه بگین گزینه های فهرست سازی برای موتورهای جستجو رو باید فعال کنیم یا خیر؟ چون الان در گوگل وبمستر چند شاخه و زیرشاخه وجود داره که به هیچ عنوان ایندکس نمی شه و گوگل ایراد گرفته و دوستان گفتند به خاطر فعال نبودن این گزینه ها هست. اما شما در آموزش گفتید اگر مشکل دابلیکت به وجود نمیاد اینها رو فعال کنید. به نظرتون باید این 4 مورد رو فعال کنیم یا خیر؟ و اگر فعال کردیم برای جلوگیری از دابلیکیت راهی هست؟

دکمه بازگشت به بالا
36
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx